Nieuwsflits - Nummer 24


HOVM nieuwsflits nummer 24
Zondag 1 december 2013 

Nummer 24

 

Inhoud:

 

 



36
De 36 is na de 57 aan de beurt om gelicht te worden omdat de wielen geherprofileerd moeten worden.
De 36 staat tussen de hefbokken.
De wagen is gelicht en het onderstel is er onderuit gereden.
Op naar de kraan op spoor 1.
Daar wordt meteen een motor uitgehesen.
Een paar dagen later komt de volgende aan de beurt.
Uiteindelijk zijn de beide wielassen eruit gehaald, deze gaan begin december op transport om geherprofileerd te worden.
Ondertussen worden er ook nog dakonderdelen schoongemaakt en geschilderd.

Naar boven ^


57
In de maand november wordt doorgegaan met het weer in elkaar zetten van de beide draaistellen van de 57. 
Het eerste draaistel is voldoende ver gevorderd om richting spoor 12 te gaan.
Hij wordt losgemaakt van de H41.
Het laatste stuk van de reis gaat op handkracht.
Dat is één, maar er staat nog een draaistel op spoor 1.
Van dat tweede draaistel is de eerste motor ingehesen.
De lagerschalen aan de buitenzijde moeten er nog op.
Dit is er één van.
Nog één motor te gaan.
En die zakt hier op z'n plaats.
De laatste loodjes...
Na het plaatsen van de lagers, tandwielkasten, zandstrooiers en nog wat attributen kan ook het tweede draaistel naar spoor 12.
De wagenbak van de 57 kan nu verder omhoog zodat de draaistellen er onder kunnen.
Vervolgens is het een kwestie van een stuk zakken, motoren aansluiten en verder zakken totdat de wagenbak weer op de draaistellen staat.
De kettingen tussen wagenbak en draaistellen zijn aangebracht, zodat er met de wagen gerangeerd kan worden (de kettingen beperken het uitdraaien van het draaistel als het zou ontsporen).

Naar boven ^


164
De schakelkast die wij van het trammuseum in Wehmingen hebben gekregen, heeft nog niet in de nieuwsflits gestaan!
Dit is hem. Een oudje.
En het gaat om het binnenwerk. We hopen hier voldoende onderdelen uit te kunnen halen om de schakelkast van de 164 te kunnen herstellen.

Naar boven ^


2310
Het ontroesten van de elok gaat door.
Stof en lawaai komen van de elok af.
Maar het wordt wel erg netjes!

Naar boven ^


H5
De winter is in aantocht, dus het wordt tijd dat de H5 gereed komt.
Het A balkon is geschuurd.
De sticker WERKWAGEN zit nog op het B balkon. Omdat hij op het A balkon is weggehaald vanwege de roest die eronder zat, doen we dat aan deze zijde ook maar.
Verder met het A balkon. De blanke delen zijn in de grondverf gezet.
Ook het balkonscherm is behandeld.
Volgende stap is plamuren.
Niet veel plamuur nodig, scheelt straks ook met schuren.
Toch is het schuren van alles het meeste werk!
Daarna in de crème grondverf.
De rechter zijkant is geschuurd. Dit is de losneembaar gemaakte zijkant, die het mogelijk maakt een pekeltank in of uit de wagen te halen.
Omdat er op de frameplaat (onderste deel van de zijkant) veel roest zit, wordt deze in zijn geheel gebikt.
De gehele plaat is kaal gemaakt.
De andere zijde viel wel mee, maar nu we toch bezig zijn...
De balkons zijn geschuurd en vrijgemaakt van stof.
Daarna kan de eerste laag crème lak erop.
Dat ziet beter uit dan het fletse crème van de laatste jaren.
Het scherm wordt nog een tweede maal gedaan en is daarom geschuurd.
Tweede laag crème is aangebracht.
Nadat de lak goed gehard is kunnen de kop- en sluitlichten worden teruggezet.
En wordt het tijd om het nummer aan te brengen.
Nu weten we weer om welke wagen het gaat.
De rechterzijkant is in de plamuur gezet.

Naar boven ^


Onderhoud
Regelmatig wordt technisch onderhoud uitgevoerd.
Zoals hier aan de 1165.
Controle van de motoren.
Ook de bovenleiding heeft onderhoud nodig.
Hier worden twee bovenleidingschakelaars vervangen, uiteraard in de nachtelijke uren.

Naar boven ^


Rangeren
Omdat de 57 weer op zijn draaistellen stond en de 36 aan de beurt was om gelicht te worden, moest er het een en ander omgeruild worden in onze wagenwerkplaats.
De 36 op spoor 10, de H5 op spoor 11 en de 57 op spoor 12.
De H5 is al van spoor 11 gehaald, nu wordt de 36 er door de 810 uitgehaald.
Die is al een tijdje niet meer verplaatst geweest!
Tijdelijk buiten geparkeerd.
De H5 heeft de vrijgekomen plaats van de 36 ingenomen. 
Daarna helpt de 215 met het verplaatsen van de 57 van spoor 12 naar spoor 11.
En dan kan de 36 terug naar binnen.
Op spoor 12, waar de hefbokken staan.

Naar boven ^


Exploitatie
Ritten besloten vervoer gaan gewoon door, evenals evenementen in het HOVM.
De 1302 is uitgerukt voor het rijden van een besloten vervoer.
De wagen rijdt door de verbindingsboog van lijn 11 naar lijn 6 op het Hobbemaplein.
De 1302 is de meest verhuurde tram!  Op een donkere dag op het remiseterrein, voorafgaande aan een rit.
Speciaal voor kinderen van HTM'ers komt Sinterklaas op bezoek in het HOVM.
De Sint staat niet elke dag op een bovenleidingwagen!
Veilig beneden gekomen en meteen de handen schudden van de kinderen.
Het koppelstel 1304+2101 is terug van een besloten vervoer. Vanwege wat kabels en leidingen over de sporen moet even worden gewacht voordat het stel de remise in kan.

Naar boven ^


Verbouwing
De verbouwing gaat gestaag door. In november wordt er druk geschilderd en gemetseld.
De pekelremise had last van lekkage. De dakbedekking is vernieuwd.
Daar wordt hier de laatste hand aan gelegd.
Het eerste geel is aangebracht, op het boeiboord van de dakgoot van de dienstwoning.
De deuren van de sporen van de sporen 1, 2 en 3 zien er nu allemaal verschillend uit.
En bij 4, 5 en 6 is stevig geplamuurd.
De binnenzijde van de sporen 10, 11 en 12.
De buitenzijde moet nog groen worden.
En daar is inmiddels aan begonnen.
Alles nog steeds in de grondverf, maar al wel in de juiste kleur.
Hier zien we een deur die al wel is afgelakt.
De grote beweegbare hekken zijn niet uitgenomen, vanwege het gewicht. Ze worden ter plaatse behandeld.
Schuren, in de primer en aflakken. En passant ook een nieuw slot en mooie nieuwe klinken.
Ook de pekelremise doet mee met de vergroening.
Reparatie van het metselwerk van de muur aan de buitenzijde.
De kapotte stenen zijn uitgehakt.
Stuk reparatiewerk bij de pekelremise.
Wel uitgehakt, maar nog geen nieuwe stenen erin.
De onderzijde van de muur (de plint) wordt helemaal opnieuw gevoegd. Daarom worden al die voegen uitgeslepen.
Veel kolommen stonden los en zijn weggehaald. Hier het metselen van een van de nieuwe.
Met sierstenen aan de bovenzijde.
De stelpalen staan al gereed voor de volgende.
Er zijn nog meer losse kolommen en ook die worden weggehaald.
Maar nu niet meer handmatig, maar met behulp van een vrachtwagen met kraan. Eerst wordt de natuurstenen afdekking eraf gehaald en veilig opgeborgen.
En vervolgens de kolom eraf.
Al het nodige herstelwerk gedaan om de kolommen opnieuw op te metselen.
Twee nieuwe, aan de derde wordt gewerkt.
Drie stuks gereed.
In alle kolommen worden gaten geboord waar straks de hekken in vastgezet worden. Binnenkort komen de eerste behandelde hekken terug naar het HOVM!

Naar boven ^