Nieuwsflits - Nummer 23


HOVM nieuwsflits nummer 23
Vrijdag 1 november 2013 

Nummer 23

 

Inhoud:

 

 



36
Door het werk aan de 57 is er niet veel tijd om aan het zink van de 36 te werken, maar alle beetjes helpen.
Dit hebben we al eerder gezien. Er moet een plaat zink voor.
Zink is gezet en...
Het past!
Gelukkig zijn die gootjes allemaal klaar!

Naar boven ^


57
De wielbanden van de 57 zijn afgedraaid! Geherprofileerd kan je ook zeggen. Het gaat erom dat de wielprofielen weer voldoen aan de juiste maten. 
De vier wielassen zijn met een vrachtauto van Haarlem naar Den Haag gebracht.
En het is mooi om te zien dat er weer volle wielflenzen zijn!
De eerste as is afgeladen.
Nummer twee in de kraan.
Ze zijn in de juiste volgorde neergezet om ze straks weer op de juiste plaats in te kunnen bouwen.
Twee assen gaan tijdelijk naar een ander spoor om voldoende ruimte op spoor 1 te krijgen om er te kunnen werken.
Het eerste draaistelframe staat alweer op zijn assen en de eerste motor wordt ingehesen.

Naar boven ^


164
Zoals bekend is de 164 al een tijd buiten dienst. Een van de schakelkasten heeft brandschade. Helaas mankeren de reserve onderdelen om de kast te repareren. Gelukkig konden we onderdelen ruilen met het trammuseum in Wehmingen. Zij hebben onderdelen van ons gekregen, in ruil kregen wij een oud type schakelkast terug. Daar zijn we heel erg blij mee, want daarmee kunnen we de kast repareren, of in elk geval een groot deel ervan.
Er is een bestelbus gehuurd om de onderdelen te gaan vervoeren. 
De vulploeg staat erbij.
De onderdelen die naar Wehmingen moeten hebben tijdelijk in de 1321 gelegen. Die is naar buiten gereden om makkelijk over te kunnen laden.
Tevreden gezichten: alles is ingeladen.
De volgende dag om 06:00 uur vertrokken vanaf het HOVM en net voor 12:00 uur aangekomen in Wehmingen. Daar wordt de bus uitgeladen en gaat de schakelkast aan boord.
Vanuit Den Haag wordt alles in de gaten gehouden dankzij de webcams die in Wehmingen overal op het terrein aanwezig zijn.

Naar boven ^


2310
Belangrijkste werkzaamheden aan de elok zijn het ontroesten van de binnen- en de buitenzijde. Dat wordt gedaan met lucht aangedreven bikhamers, maakt een hoop lawaai en veel stof.
De bufferbalk van de elok wordt gebikt.
Detail.
 
Bij een andere gelegenheid wordt in de voorste neus van de lok gebikt.

Naar boven ^


H5
Er is weinig tijd geweest om aan de H5 te werken. Toch kan tussendoor nog het A balkon geheel geschuurd worden,

 

Het was de bedoeling om de sticker 'WERKWAGEN' te laten zitten, maar er zat zoveel roest onder dat hij toch maar is weggehaald.

Naar boven ^


Exploitatie
Het einde van het seizoen nadert. Dit jaar is het HOVM alleen nog geopend tijdens de eerste winterrit in december.
De besloten vervoer ritten gaan gewoon door. Het koppelstel 1304+2101 terug bij halte Wouwermanstraat na een succesvol gereden rit.
De 1302 staat juist aan het begin van een rit. De wagen vertrekt vanaf het HOVM om ergens in de stad zijn passagiers op te halen.
Oktober was in elk geval een maand waar de natuur geen tekort aan water heeft gehad...
Eind van de maand een bezoek van de Volvo club.
Vele Volvo's van verschillend bouwjaar op het remiseterrein.
Resultaat was een gezellig drukke dag.
De laatste zondag in oktober. Een waterig zonnetje maakt veel goed van de regenachtige dagen eerder deze maand.

Naar boven ^


Verbouwing
De verbouwing van het HOVM is aardig op gang gekomen. Naar verwachting zal alles begin volgend jaar gereed zijn.
Er is een kleuronderzoek gedaan naar de originele kleuren van de remise. Er zijn wat kleuren op de deur van spoor 1 gezet om te zien hoe dat er dan uitziet.
Inmiddels is bepaald welke kleuren het gaan worden:

1: donkergroen; grootste deel van de remisedeuren en de stalen kozijnen
2: lichtgroen; panelen van de remisedeuren, lateien boven de deuren en de raamdelen van de houten ramen en deuren
3: okergeel; boeiboorden en kozijndelen van de houten ramen en deuren

Alle hekken worden verwijderd om opgeknapt te kunnen worden. Elk hekdeel krijgt een nummer.
Hoogste nummer is 110.
Alles waarmee het hek vastzit aan de muur, wordt doorgeslepen.
Uiteindelijk zullen de hekwerken met roestvaststaal vastgezet worden in de muur.
Deze bout heeft de loodprop losgetrokken waarmee hij vast zat in de natuurstenen afdekplaat.
De eerste serie hekken is verwijderd.
Ze worden gestraald, geschopeerd en geschilderd.
Aan de buitenzijde van de remisemuur zijn diverse beschadigde stenen uitgehakt.
Een hele hoek uit deze penant.
En dit is alleen de buitenzijde nog maar.
Zodra er ook aan de binnenzijde wordt gewerkt, vallen er gaten!
Enkele kolommen zijn verwijderd omdat ze helemaal los stonden.
Uiteraard zijn de natuurstenen afdekplaten bewaard.
Inmiddels is de eerste deur voorzien van een laag grondverf, maar al wel in de juiste kleur. 
Weer een kolom tegen de vlakte. Ook deze stond los.
Zo komt de container wel vol.
Schuren en plamuren.
Van de deuren, in dit geval.
Groene grondverf op een van de stalen ramen.
Inmiddels zijn er al acht kolommen weggehaald. Duidelijk dat de verbouwing niet voor niets wordt uitgevoerd!

Naar boven ^