Nieuwsflits - Nummer 21


HOVM nieuwsflits nummer 21
Zondag 1 september 2013 

Nummer 21

 

Inhoud:

 



36
In augustus wordt doorgewerkt aan het zink van de dakgoten.
Maar ook aan schoonmaken en grondverven van hout dat later op het dak gemonteerd gaat worden.
De dakgootjes worden gemaakt van 1 meter lange stroken zink, die in een zetbank in het juiste profiel worden gezet.
Daarna worden ze gemonteerd op het dak van de 36. De goten worden onderling waterdicht verbonden door middel van een speciale elastisch blijvende kit in plaats van solderen. Soldeerverbindingen begeven het na verloop van tijd waarna lekkage volgt en het onderliggende hout kan worden aangetast. Door het gebruik van de kit hopen we de levensduur van de goten te verlengen.
Goot langs deze zijde is gereed.

Naar boven ^


57
Begin augustus wordt het tweede draaistel van de 57 uit elkaar gehaald. Op spoor 1 is geen ruimte meer voor de twee assen. Deze worden daarom op spoor 12 onder de wagenbak van de 57 geparkeerd.
De assen van het tweede draaistel staan onder de 57.
Op spoor 1 staan de beide draaistelframes en de assen van het eerste draaistel.

Naar boven ^


505
De kwaliteit van de vernis in het interieur van de 505 is zeer twijfelachtig. Vooral de vernis op de banken geeft ons zorgen. Als het een beetje warm weer is wordt de vernislaag zacht en kan je eigenlijk niet op de banken zitten, want dan is het risico groot dat je vastplakt aan de vernislaag. Waarschijnlijk zijn er ooit verschillende verfsystemen na elkaar aangebracht. Hoe dan ook, we zullen er iets aan moeten doen. Want juist als het warm weer is, willen we de 505 graag inzetten!
We gaan een proef doen om te zien hoeveel tijd het kost om de bankjes te ontdoen van de vernislagen en opnieuw in de vernis te zetten. Deze dubbele bank wordt het proefkonijn.
De bank wordt ingesmeerd met een speciale verfstripper.
 
Nu kan je er even helemaal niet meer op zitten!
Het verwijderen van de verf blijkt een lastige klus. Het eerste stukje is gedaan, maar de verf is er nog niet helemaal af.
De volgende laag verfstripper wordt er wat dikker opgezet. De gladde delen van het houtwerk worden met een plamuurmes bewerkt.
 
Er komt een hoop troep vanaf.
 
Op sommige plaatsen komt het kale hout tevoorschijn. Maar wel pas na de derde laag verfstripper.
 
Nog steeds niet naar wens, maar intussen is wel duidelijk dat de bank enorm opknapt van deze behandeling. Het sombere donkere hout is een stuk lichter geworden!
 
Voorlopig is het werk even stilgelegd, deze eerste bank wordt in oktober afgemaakt.

Naar boven ^


1187
We gaan gewoon door met slopen!
De 1187 lijkt compleet gestript, maar er is nog  heel veel uit te halen.

Naar boven ^


H2
De H2 moet nog eens worden opgeknapt tot werkende pekelwagen. 
Op korte termijn is daar echter nog geen tijd voor. De wagen is een weekje in de wagenwerkplaats geweest om onderhoud te doen aan het remwerk.
Het remwerk van de H2 wordt onder handen genomen.

Naar boven ^


H5
De H5 moet winterklaar worden gemaakt. Bovendien hebben we de wagen beloofd dat hij een schilderbeurt krijgt, zodat hij er net even wat beter uit zal gaan zien!
De H5 wordt naar buiten gereden om schoongemaakt te worden. Duidelijk te zien dat alleen een van de zijkanten geschilderd is, de rest van de wagen heeft nog het inmiddels verbleekte crème.
Alle eventueel achtergebleven pekel wordt er met water afgespoeld.
Een deel van het remwerk wordt uit elkaar gehaald, schoongemaakt en voorzien van nieuw vet.
Klaar voor de winter.
Op het terrein wordt het remwerk getest.
Voordat de schilder kan beginnen aan de H5, zijn eerst de kop- en sluitlichten verwijderd.
Het wagennummer moet eraf.
Het bestaat uit stickermateriaal, dat is er met een verfafbrander snel vanaf.
De sticker 'WERKWAGEN' blijft zitten, daar gaan we omheen schilderen. 
Op de wat langere termijn is het toch de bedoeling dat de H5 weer 295 gaat worden en dan is die sticker niet meer nodig!
Ook het andere balkonscherm is opgeschoond en inmiddels ook al geschuurd.

Naar boven ^


Diversen
Van alles wat.
Bij het rangeren van het materieel zijn soms niet alledaagse combinaties te zien. Dieseltinus H41 trekt slijpaanhangwagen H25.
Beetje donkere foto, maar we zien nog wel twee nijvere medewerkers die het interieur van de 826 schoonmaken.
De 1165 staat gereed voor een zondagse rit.
De 826 en 265 broederlijk naast elkaar op het remiseterrein.
De sporen op ons remiseterrein moeten net zo veilig zijn als de rest van het HTM net. Daarom is het nodig dat er af en toe onderhoud wordt uitgevoerd. Hier zijn twee lassers bezig om zijdelingse slijtage in een wissel in te lassen, zodat de rails weer het volle profiel krijgen.

Gereed, dat kan weer jaren mee!

Naar boven ^