Nieuwsflits - Nummer 20


HOVM nieuwsflits nummer 20
Donderdag 1 augustus 2013 

Nummer 20

 

Inhoud:

 



36
Juli is een rustige maand voor de 36, met name omdat medewerkers zich hebben beziggehouden met de 57.
Toch nog wat werkzaamheden aan de dakgoot.

Naar boven ^


57
De 57 kan al een lange tijd niet rijden omdat de wielflenzen te veel zijn gesleten. Eerdere pogingen om dit op te lossen liepen op niets uit, maar inmiddels is een bedrijf gevonden die de wielen kan afdraaien. Daarvoor moeten de wielassen wel worden uitgebouwd.
De 57 wordt gesleept door de H41.
Op naar spoor 12 in de wagenwerkplaats, waar hefbokken staan om de wagen van zijn draaistellen te lichten.
De H41 had moeite om de zware 57 over de wissels te krijgen.
Uiteindelijk staat de 57 in de wagenwerkplaats tussen de bokken.
En een poosje later is de wagenbak gescheiden van de draaistellen.
De draaistellen moeten nu één voor één naar spoor 1 gerangeerd worden, waar we met de nieuwe portaalkraan de motoren kunnen verwijderen.
Dat rangeren van zo'n draaistel lijkt eenvoudig, maar een enkel draaistel weegt zo'n slordige 8500 kg.
Het draaistel is gekoppeld aan de H41 en vertrekt richting spoor 1.
Nu nog 'even' uit elkaar halen...
 
Met behulp van een klein portaalkraantje wordt de zandbak uit het draaistel getild.
Tandwielkast is verwijderd.
De eerste tractiemotor wordt er uitgehaald.
De motor is op een pallet gelegd.
De tweede motor is er ook uit.
Is naast zijn broertje neergelegd.
Dan moeten de assen er nog uit. Met de kraan wordt het draaistelframe van de assen getild.
Laatste actie is het verwijderen van de aspotten.
Het draaistelframe wordt boven het spoor geplaatst.
En op houten blokjes neergezet.
De beide assen worden opzij gerold en het tweede draaistel kan naar binnen.

Naar boven ^


265
Er moet nog heel veel gebeuren aan de 265 en op 20 juli moet de wagen een trouwrit rijden. Haast is dus geboden.
De reflectoren van de koplampen krijgen nog een extra laagje witte verf.
En de stalen strip voor de deuren krijgt zijn eerste laag bruin.
 
Het balkonscherm van het B balkon krijgt opnieuw een verflaag.
De zesde laag, maar nu zijn we eindelijk tevreden met het resultaat.
Tijd om weer eens wat biezen te zetten. Met lining tape worden de rechte stukken uitgezet.
 
Drie stroken naast elkaar moet twee biezen opleveren, een brede aan de buitenzijde en een smalle aan de binnenzijde.
 
Ruim 30 meter tape op deze zijbeplating. Rode verf erop...
 
En de tape weer weghalen nadat de verf een korte tijd heeft kunnen drogen.
 
De biezen staan erop, de hoekjes komen later. 
 
Vernissen van de deuren.
De bruine houtkleur staat mooi naast het crème.
 
Schoonmaken van het interieur.
 
Afplaktape voor de biezen op het balkonscherm van het A balkon.
 
En invullen met rode verf.
 
Kwast aan het werk.
 
De hoekjes lopen rond, die kunnen niet met normale tape worden afgeplakt. Daarom voorlopig alleen de rechte stukken.
De deuren beginnen steeds meer te glimmen van de vernis.
 
De verf op het A balkon heeft lang genoeg kunnen drogen.
 
Daarom kan de tape eraf.
 
Wel biezen, maar nog geen wagennummer.
 
Wat later op de avond, maar nog net tijd genoeg voor het bebiezen van een halve zijkant.
 
Weer wat biezen erbij.
 
De wagennummers worden er op de ouderwetse manier op gezet. Niet met transfers (stickers), maar met een sjabloon en dopkwast.
Een dopkwast is een kwast waarbij alle haren recht zijn afgesneden, zodat je er stotende bewegingen mee kan maken. Je strijkt dus niet met dit type kwast.
 
Eerst het sjabloon op de juiste plaats plakken.
 
De 2 is er als eerste opgezet.
 
De 6 is onderweg...
 
Compleet.
 
Zo, de wagen is weer herkenbaar.
 
Later zijn de afzonderlijke cijfers met een penceel overgeschilderd om ze dekkend te maken, de rafelige randjes worden uiteindelijk weggewerkt door het trekken van een gouden bies.
 
Nu ook de biezen erbij.
 
Op de zijkanten zitten boven en onder ook nog heel veel biezen.
 
Gelukkig blijft dat beperkt dat een enkele bies.
 
De wagennummers op de zijkanten zijn extra lastig, vanwege het verticale afdeklatje.
 
Maar het lukt zonder problemen.
 
Intussen is de vloer voor een tweede maal gelakt.
 
Biezen bovenzijde aan de linkerzijde.
 
En de biezen aan de onderzijde, op de frameplaat. De ruim 20 meter lining zit erop.
 
De nieuwe webcam 'ziet' dat er gewerkt wordt!
Alles gelakt. Even laten staan, dan de lining eraf.
 
De bevestigingspunten voor de bakveren moeten een rode brede bies krijgen.
 
Die wordt er uit de hand opgezet.
 
Voordat het onderstel wordt bezocht door de schilder, eerst nog even olie aanvullen in de aspotten.
De taplagers zijn ouderwets gemaakt van witmetaal (babbittmetaal, een legering van koper, tin en antimoon). Op de foto is dat het glimmende deel bovenop de astap.
De olie zit erin en de aspot is weer dichtgemaakt.
 
Het koppelstuk waarmee de 265 aan een GTL kan worden vastgemaakt, is bruin geschilderd.
De balkonvloeren moet nog een tweede laklaag krijgen.
 
En dat is hier gebeurd.
 
Alle bankzittingen liggen weer op hun plaats.
 
En ook de vijzels staan netjes gelakt op hun vaste plaats op het balkon.
 
Laatste balkonvloertje krijgt de tweede laklaag.
 
Je durft er bijna niet meer overheen te lopen!
 
Dit wagennummer is met de hand met rood 'ingevuld', om het dekkend te krijgen.
 
Voordat het onderstel geschilderd wordt, moet het eerst stof- en vetvrij worden gemaakt. Niet bepaald het leukste karweitje.
Links is schoon, rechts moet nog.
Stug doorgaan is het devies.
 
De eerste twee van 48 ronde hoekjes staan erop.
 
En nog twee. Ze worden alle handmatig met een penseel aangebracht.
 
De laatste schoonmaak van het onderstel.
 
Dit is veel leuker werk: lakken!
 
Voor de hoekoplossingen van de zijplaten zijn malletjes gemaakt. Een print van een tekening van de biezen, die met een scherp mesje wordt uitgesneden en dan als mal dient. Met potlood wordt de omtrek van de bies getekend op de lak, daarna wordt de bies met een penseel geschilderd.
 
Een geconcentreerd werkje..
 
De buitenhoekjes van deze zijbeplating zijn geplaatst.
 
Op het balkonscherm zit net weer een andere vorm, die dus zijn eigen mal heeft.
 
De potloodlijnen zijn op de creme lak te zien, er is een begin gemaakt met het invullen van de bies. De binnenbies wordt pas geplaatst als de buitenbies droog is.
 
Rechtsonder weer een hoekbiesje erbij.
 
Een mooi moment: het onderstel is aan de linkerzijde geschilderd. De tram ziet er meteen een stuk beter uit!
 
De volgende dag zijn ook de binnenbiesjes uitgesneden.
 
En het onderstel krijgt zijn verflaagje aan de andere zijde.
 
De binnenbiesjes op de balkons.
 
Dit hoort nog bij het onderstel: de baanruimerpunt onder de balkons.
De eerste gouden bies staat rond de 2. Dit is het meest lastige onderdeel van het biezenwerk, aangezien er geen mal wordt gebruikt en alles uit de hand gaat.
 
Het wagennummer is geheel goud gebiesd en de bufferbalk, buffer en koppeling zijn bruin gelakt.
 
En dan komt het op de details aan. Het ophanghaakje voor het wisselijzer.
 
De afdekplaat voor de aansluiting voor de solenoidrem van de aanhangwagen.
 
Het ophanghaakje op de dakrand waar het paltouw en beugeltouw aan opgehangen kunnen worden.
 
Verder bruine delen aan de onderzijde van de wagenbak, zoals hier bij een van de instaptreden.
 
Dzee zijde is nu gereed, behalve de koplamp.
 
De laatste gouden biezen zijn rond een wagennummer gezet.
De zes hekjes zijn geschuurd en bruin gelakt.
 
De laatste stukjes vloer zijn die van de treeeplanken.
 
Andere balkon ook al het bruin gelakt.
 
Het nieuwe stripje voor op de deur wordt gemonteerd.
 
En de schroefkoppen bruin gelakt.
 
De koplampranden zijn, voordat ze worden gemonteerd, gepolijst.
 
Linker is gereed, rechter moet nog.
 
Eerst worden de reflector en lamp geplaatst.
 
Daarna de koplamprand. Kop is nu compleet.
 
Gemorste verf die op de ruiten was gekomen is met een glasschraper verwijderd.
 
Andere balkon krijgt ook de koplamp terug.
 
En na montage zijn er geen onbeschermde delen meer en kan de spanning erop!
 
De richtingaanwijzerlampen zijn vernieuwd.
 
Even naar buiten.
 
Volgende stap is het schoonmaken. Het stof moet eraf. Goed te zien dat het water niet uitvloeit op de verse verflaag.
 
Nog één werkdag te gaan voordat de wagen moet worden ingezet, de planning lijkt te gaan lukken.
 
De rest van de wagen wordt gewassen en er worden foto's gemaakt van een herboren 265.
 
De wagen die al het langst museumwagen is (samen met de 505 en de 614 al vanaf 1964!) zag er de laatste jaren bijzonder verwaarloosd uit.
 
Maar op dit moment even de mooiste wagen van de collectie. Met een crème kop i.p.v. de bruine kop, waar hij het grootste deel van zijn museumleven mee heeft rondgereden. Het HOVM vond dat het tijd werd om de 265 in deze uitvoering, waarmee hij vroeger toch ook het meest op straat is geweest, aan het publiek te tonen.
 
Wij zijn tevreden met het resultaat en hopen dat onze bezoekers dat ook zullen zijn.
 
De volgende dag is de 265 onderweg voor een trouwrit.
 
Start van de rit was op het Kerkplein.
 
Onderweg bij de Duinstraat.
 
En bij het Statenplein.
 
Op de terugweg wat foto's maken op Plein 1813.
Op zondag 21 juli wordt het stel 265 + 505 ingezet. De H41 rangeert de 505 naar het rechte spoor.
 
De 265 met de 505 staan gereed voor vertrek.
 
Bij de Duinstraat.
 
Net vertrokken vanaf Scheveningen Haven langs de Kompasstraat.
 
Langs station Hollands Spoor op weg naar het HOVM.

Naar boven ^


1187
Er wordt al tijdenlang gesloopt aan de 1187, maar toch komen er telkens weer nieuwe onderdelen vanaf!
De deuren van de 1187 zijn losgenomen.

Naar boven ^


1321
Van de 1321 is de hulpverwarming voorzien van nieuwe bekabeling. 
De verwarmingskanalen kunnen worden dichtgezet.
Nog niet schoongemaakt, maar wel dichtgemaakt, aan de deurenzijde.
Nu zijn de afdekplaten aan de andere kant aan de beurt om te worden gemonteerd.
Telkens een metertje erbij!

Naar boven ^


2310
Werk aan de buitenzijde van de 2310.
Van de langsbinten worden enkele niet originele onderdelen verwijderd.
Zwaar werk, uitgerekend in een warme periode!

Naar boven ^


Webcams
Nu de 826 weg is uit de werkplaats is er mooi even gelegenheid om de H41 te gebruiken om in de hoogte te werken. Er moeten enkele oude verwarmingsleidingen worden weggehaald en webcamleidingen worden aangelegd.
De loze leidingen hangen boven spoor 12 en zijn overbodig geworden omdat er een andere verwarmingsunit is geplaatst in onze wagenwerkplaats.
Met de brug van de Dieseltinus is het eenvoudig om bij de leidingen te komen.
Bij het weghalen van de ophanging komt de originele verf van de staalconstructie tevoorschijn (groen)!
De leidingen zijn losgemaakt en rusten op de brug.
Opgeschoond!
Volgende klus is het leggen van diverse webcamleidingen.
Alle cat5e kabels zijn van tevoren op lengte gemaakt en hebben een kleur codering gekregen.
Op de brug van de H41.
De kabels lopen van beneden, waar een switch staat, naar boven in de richting van de kabelgoot.
Ideaal die H41!
Alle bekabeling netjes in leidingen.
Mooi uitzicht over de hal.
De eerste webcam hangt. Later zou hij nog wat hoger komen, want als de deur van de wagenwerkplaats open ging, zag je bijna niets meer...
Aan de voorzijde van de hal, dus de terreinzijde, hing al jaren deze webcam. Deze gaat later dit jaar de slecht functionerende webcam 1 vervangen.
Een nieuwe webcam is ervoor in de plaats gekomen.
De webcam aan de achterzijde van de hal is een stukje hoger gehangen.

Naar boven ^


Diversen
Van alles wat.
Behalve het repareren en restaureren is het schoonhouden van het materieel een regelmatige bezigheid. Hier krijgt de 826 een schoonmaakbeurt.
En nu we het toch over de 826 hebben, meteen even deze gescheurde baanruimer lijmen.
Toen de 57 naar de wagenwerkplaats werd gebracht, moest de 118 uitwijken.
De H41 brengt hem weer terug naar zijn opstelspoor in de remise.
De 780 heeft enkele papieren bordjes ingewisseld voor originele exemplaren.

Weer een stukje origineler!

Naar boven ^