Nieuwsflits - Nummer 19


HOVM nieuwsflits nummer 19
Maandag 1 juli 2013 

Nummer 19

 

Inhoud:

 



36
In juni wordt doorgegaan met het maken van zink voor het dak en het opknappen van de houten onderdelen die op het dak horen.
De 36 heeft nog steeds een kaal dak. Er moet zink op en diverse houten onderdelen.
Knippen van een plaatje zink.
Dit was een probeersel, maar deze vorm gaat het niet worden!
Maken van dakgootjes met behulp van een zetbank.
Kennelijk een plezierige bezigheid!
De dakgoten worden later op het dak vastgezet.
En daarom worden er enkele gaten in geboord.
Alweer een prototype: testen van de verbinding tussen twee dakgootdelen.
Vier delen van de loopplanken worden geplamuurd.

Naar boven ^


57
De 57 mist al een hele tijd een van de koppelingen. Een onderdeel daarvan, het staartstuk, was bij een ontsporing krom gedrukt. Bij een externe partij is nu een nieuw staartstuk gemaakt.
Het nieuw vervaardigde staartstuk ligt op het middenbalkon van de 57.

Naar boven ^


265
Verder met het schilderwerk.
Schuren van een van de balkonschermen.
Het schuren van de linkerzijde betekent dat het laatste wagennummer binnenkort verleden tijd is.
 
De koplampen worden gedemonteerd om overal beter bij te kunnen
 
De ruimte rondom de koplamp moet bruin geschilderd worden en de messing rand zat in de weg.
Het ziet er nu wel kaal uit.
 
De pui is met lakplamuur bewerkt.
 
Plamuur geschuurd.
 
Na het schuren wordt de kop schoongemaakt, in feite stof verwijderen.
 
Uiteindelijk kan alles in de crème lak worden gezet. 
 
Schuren van het andere balkon.
En schuren van de linker zijwand.
 
Is het wagennummer nu weg of niet...
 
Aan de linkerzijde van de 265 staan enkele hefbokken, daarom is het werken aan de wagen daar niet zo eenvoudig.Met behulp van de ervoor geparkeerde 2101 wordt de wagen voor een paar uurtjes de remisehal in getrokken.
 
Nu kunnen we overal goed bij.
 
De laatste stukken zijbeplating zijn geschuurd.
 
De stalen onderdelen worden behandeld met een roestbindende verf.
En daarna mag de wagen terug naar de wagenwerkplaats.
 
De trekband onder de ramen aan de linkerzijde zat los en is vastgezet.
 
Ook aan deze zijde de loszittende plaatjes aan de bovenzijde van de raamstijlen.
 
Die komen voorlopig niet meer los.
 
Het schuifraam van het B balkon is geplaatst.
 
De 265 opnieuw in de remisehal.
 
Nu wordt er twee componentenplamuur op de linkerzijde aangebracht. Dit vult de relatief grote gaten.
En dat betekent straks weer...schuren.
 
De kop van het B balkon is opnieuw in de lak gezet.
 
De tweecomponentenplamuur op de linker zijde is geschuurd.
 
Voor de fijnafwerking is er vervolgens lakplamuur op aangebracht.
 
Detail van de trekband.
 
Vooral boven schroefkoppen moet geplamuurd worden.
 
En ook deze plamuurlaag is geschuurd.
 
Ook de bovenzijde is gladgeschuurd.
 
Een laag grondverf over de plamuur is de afronding voordat er gelakt kan worden.
 
En dat lakken gebeurt weer in de remisehal, om overal goed bij te kunnen.
 
De vloer van het A balkon is grijs geschilderd.
 
Het B balkon heeft de eer om de eerste biezen op zijn scherm te krijgen.
 
De rechte stukken worden geschilderd tussen lining (soort afplakband).
 
Als alles is afgeplakt, komt de kwast met de rode verf.
 
Brede bies aan de buitenzijde, smalle bies aan de binnenzijde.
 
Schilderen van de biezen gereed.
 
Na korte tijd kan het band er af worden gehaald.
 
Weghalen van de lining.
 
De hoekjes worden later met de hand gedaan.
 
De biezen staan erop.
De koplamp wordt verder uit elkaar gehaald om geschilderd te kunnen worden.
 
De koplamp wordt bruin geschilderd.
 
De reflectoren zijn schoongemaakt, geschuurd en in de grondverf gezet.
 
We zijn niet tevreden over de rode biezen, ze gaan er weer af.
 
En dan moet ook het hele scherm opnieuw worden gelakt.
 
Inmiddels heeft de linkerzijde zijn definitieve laklaag gekregen.
 
Door het wegschuren van de biezen moet er weer geplamuurd worden.
 
De houten deuren zijn geschuurd in afwachting van een volgende vernisslaag.
 
Er is een nieuwe stuk staalplaat gekocht om een beschadigd exemplaar te vervangen.
Het plaatje komt onder een van de vaste deuren om die voldoende stevig te maken.
 
Plaatje bevestigd.
 
De plaat is weer van de deur af gehaald om te worden geschilderd.
 
De reflectoren krijgen hun eerste laklaag.

Naar boven ^


826
We hebben binnenkort de hefbokken nodig voor de 57, daarom wordt het tijd om het werk aan de 826 af te ronden.
De wagenbak hangt al een hele tijd in de bokken te wachten op het onderstel.
Het onderstel wordt op een geschikte werkpositie gereden op spoor 1.
Daarna komt de portaalkraan er overheen te staan.
De remtrommel loopt net tegen een paar boutjes aan die op de afstandbus zitten. We gaan de lagers van de motor zo aanpassen dat de ring iets zal opschuiven in axiale richting (in de langsrichting van de as). De motorsteunmetalen (de lagers tussen de motor en de as) van motor 1 moeten geheel vervangen worden, er zit te veel speling in.
De tandwielkast van motor 1 is losgenomen, zodat we alle relevante maten kunnen bepalen.
Volgende actie is om motor 1 eruit te halen.
Eerste worden de steunen die onder het motorjuk zitten, losgemaakt. Daarvoor zijn de veren die op de bevestiging van het motorjuk zitten al losgemaakt.
Daarna mag de kraan wat gaan doen.
De kraan wordt vastgemaakt aan de motor. De steunen waarmee de motor met de lagers om de as geklemd zit, worden losgemaakt.
En dan kan de motor uit het onderstel worden gehesen.
Met een groot model schuifmaat wordt de diameter van de as opgemeten op de plaatsen waar de motorsteunmetalen op de as komen te zitten.
Een weekje later is begonnen aan het schrappen van de astaplagers voor as 2.
Het onderstel is een beetje opgetild zodat de lagers kunnen worden vervangen zonder dat de motor eruit hoeft te worden gehaald.
Aspot met daarin te zien het uiteinde van de as, de astap. Rechts het bakje met smeerkussen en het deksel van de aspot.
De nieuwe astaplagers zijn al gegoten (in de draagschaal komt een legering van koper, tin en antimoon, ook wel babbits genoemd), maar ze moeten nog pas gemaakt worden.
En dat betekent regelmatig het lager op de astap leggen om te zien of het past.
De bedoeling is dat het lager alleen in het midden 'draagt'.
Dit lager voldoet. Aan de olie is te zien op welk deel er contact met de as is.
Het lager is op de astap gelegd. Zodra het onderstel weer zakt, neemt het lager de krachten op van het onderstel en voert deze door naar de as.
Weer een weekje later zijn de motorsteunmetelen op de juiste maat gedraaid.
Er zijn bovendien aan de binnenzijde smeergroeven in gefreesd. Zo is het makkelijker voor de olie om tussen de as en het lager te komen (smering).
De lagers zijn met pvc tape om de as heen gezet.
Vervolgens kan de motor er weer in.
En dan is het een heel gedoe om de lagers in de juiste positie te krijgen ten opzichte van de motor, omdat een arreteerpen in een gat van het lager moet klikken.
Maar als dat uiteindelijk is gelukt, kunnen de steunen waarmee de lagers geklemd zitten, vastgezet worden. In die steunen zit overigens ook het smeersysteem voor de lagers.
Even later kan het onderstel van spoor 1 naar spoor 12.
Om herenigd te worden met de wagenbak.
De bakveren worden op het onderstel geplaatst en met behulp van de hefbokken wordt de wagenbak op het onderstel neergelaten. Daarna worden de motoren elektrisch aangesloten, de handremmen aangesloten, aardkabels vastgezet en bakpennen geborgd. De wagen wordt onder de bovenleiding geduwd. En dan wordt het spannend, zal alles goed werken?
 

 

Eerst wordt met slechts een van beide motoren gereden, daarna op de andere motor. Als de wagen in beide gevallen de juiste richting oprijdt, zijn de motoren op de juiste manier aangesloten en kunnen beide motoren worden ingeschakeld. Gelukkig blijkt het allemaal te kloppen.
De wagen kan weer zelf rijden en wordt op een ander spoor gezet.
De baanruimers moeten nog worden aangebracht.
Maar ze worden eerst gerepareerd, want er zitten wat scheuren in het hout.

Naar boven ^


1321
Bij de 1321 wordt de hulpverwarming voorzien van nieuwe bekabeling.
Een nieuw stukje hittebestendige kabel verbindt twee verwarmingselementen met elkaar.

Naar boven ^


2101
Nogmaals een testrit met de 2101 na enkele onderhoudsacties.
De 2101 krijgt ondersteuning van de 1304. Het stel staat gereed voor wat later een geslaagde testrit zal blijken te zijn.

Naar boven ^


Exploitatie
Met Vlaggetjesdag reden vier PCC's over lijn 11. Speciale kaartjes werden verkocht op de tram.
De 1022 op Vlaggetjesdag aan het eindpunt Scheveningen Haven.
Ook de 1304 doet mee.
De PCC's van het HOVM reden de route van lijn 11, twee trams van de Tramweg Stichting reden in Scheveningen zelf tussen het Noorderstrand en Scheveningen Haven.
Even een korte pauze voor het personeel van de 1165.
Ontmoeting met de 1210 bij de Laan van Meerdervoort.
De 1304 gezien vanuit de 1022.
En diezelfde 1304 tegenover het Haags Openbaar Vervoer Museum aan de halte Wouwermanstraat.
De trams waren de hele dag goed gevuld.
Bij het HOVM worden de kaartjes nog ouderwets in de tram verkocht.
Als je een foto wilt maken is zo'n oude tram natuurlijk een prima achtergrond!

Naar boven ^


Tuin en vijver
Onze tuin en vijver zijn in lentestemming.
De planten bij de zitranden groeien uitstekend.
De vijver doet het ook goed, onlangs kwamen verschillende libelles gebruik maken van de waterplanten in de vijver.
De vijver levert een prettige omgeving om even uit te rusten.

Naar boven ^