Nieuwsflits - Nummer 18


HOVM nieuwsflits nummer 18
Zaterdag 1 juni 2013 

Nummer 18

 

Inhoud:

 



36
Verder met het dak van de 36. Afwerken van het schilderwerk, start met de houten dakonderdelen en een voorzichtig begin met het zinkwerk.
Schuren aan de onderzijde van de dakrand.
En het schilderen van die onderzijde, een precisiewerkje.
Alle houten onderdelen die op het dak horen, zijn uitgelegd op de vloer van de remise. Is alles compleet en moet er nog herstelwerk volgen?
Een van de ondersteunende balkjes is doormidden. Die wordt in twee stappen gelijmd.
We hebben besloten om het zinkwerk op het dak in eigen beheer te doen. Het eerste omgezette stuk zink is klaar om gepast te worden.
Dit zijn onderdelen voor de dakgoot.

Naar boven ^


265
Het schilderwerk aan de 265 gaat snel. Wel meer werk dan voorzien: de conditie van het schilderwerk van de wagen was slechter dan in eerste instantie was aangenomen. Daarom maar goed dat alles nu weer geconserveerd wordt!
De eerste deuren in de kleurvernis.
Aardig verschil met de geheel verdroogde vernis van de deur rechts.
 
Dan die ook maar!
 
De trekband onder de ramen aan de rechterzijde was  behoorlijk aangetast door roest. De strip is opgeknapt en wordt weer vastgezet.
Om te voorkomen dat er opnieuw vocht achter komt wordt de strip in de kit gezet.
 
Vastgezet met schroeven, die gaat voorlopig niet meer los.
 
De T-vormige koppelplaatjes aan de bovenzijde van de raamstijlen zitten aan de onderzijde los. Niet zo gek als je bedenkt dat de verbinding met de raamstijl bijna een scharnier is. Niet zo handig ontworpen.
 
Er worden kleine stukjes hout in de gaten gelijmd.
 
Daarna weer vastgeschroefd. Schroeven zijn niet echt origineel (Torx), maar die verdwijnen straks achter plamuur.
 
Deze lat die over de rand van de zijbeplating zit, zit los.
 
Vastgezet.
 
Alle loszittende onderdelen zijn vastgezet, tijd voor plamuren.
 
Een flinke hoeveelheid polyesterplamuur is nodig om de grote gaten te dichten.
 
Plamuren en schuren, plamuren en schuren.
 
Het begint er op te lijken.
De kop van het B balkon is nog in 'originele' staat.
 
Maar daar komt verandering in.
 
Vooral het wegschuren van de rode biezen kost veel tijd en schuurpapier.
 
En dat geldt zeker voor het wagennummer.
 
Schuren aan de bovenzijde is net even wat lastiger.
 
Bovenzijde is glad geschuurd.
 
Het middelste raam op het balkon kan schuiven. Het kan er ook uit, en dat is makkelijk voor het schilderen.
 
Geschuurd en in de grondverf gezet.
 
Het schilderwerk op de pui van het B balkon is erg slecht.
 
Goed dat de bruine kop crème wordt, dan kunnen we gewoon plamuren.
 
Kop geschuurd.
 
De rechter zijkant is geplamuurd  en geschuurd, tijd voor de grondverf.
 
En die zit er op.
 
Vervolgens de eerste laag crème. Veel leuker werk dan plamuren en schuren!
 
Zijwand schilderen betekent enkele uren werk.
 
Lakken van de zijbeplating.
 
Niet slecht voor een voorlaklaag.
 
Beter dan de verweerde laklaag van de afgelopen jaren.
 
Op de dakrand zitten metalen platen waar de dakafvoeren aan vast zitten. Deze platen zitten aan de uiteinden los.
 
Dit plaatje is vastgezet.
 
Aan de andere zijde zit er nog een!
 
Maar ook daar is het leed snel voorbij.
 
Vervolgens is dit deel van de dakrand geplamuurd.
 
Op deze plaats, net tussen wagenbak en balkon, is de dakrand zwaar aangetast.
 
Twee componenten plamuur doet wonderen.
 
Geldt ook voor het houtwerk van de balkonpui.
 
Wat dat betreft valt het balkonscherm erg mee.
 
De dakrand na schuren, ziet er al een stuk beter uit.
 
Na nog een ronde plamuren en schuren kan de grondverf erop.
 
De onderzijde van de kop aan de B zijde is in de grondverf gezet, de bruine kop is nog zichtbaar.
 
Maar nu is ook die bruine kop verdwenen.
 
Hij heeft er als dienstwagen twee jaar mee gereden, maar als museumwagen bijna 50 jaar! Tijd voor een crème kop.
 
De kop aan de A zijde is al wat verder, heeft de eerste laklaag er op zitten.
 
Ook de dakrand heeft de eerste laag crème. Van de zware beschadiging is niets meer te zien.
 
Ook de details zijn belangrijk. De beide vijzels worden bruin geschilderd.
 
Op de rechterzijwand zijn nog wat kleine onvolkomenheden geplamuurd.
 
Het schuifraam op het A balkon is teruggeplaatst. Nu is de crème kop compleet.
 
Lakken van het scherm van het B balkon.
 
De 265 kan nu zeggen dat hij er weer een beetje uitziet als zijn collega's.
 
Om de donateurs van de SHTM te laten zien hoever de wagen is gevorderd, zijn ook de bruine delen van de kop geschilderd.
 
Om straks de wagennummers te kunnen schilderen, worden mallen gemaakt. Een laserplotter snijdt in enkele minuten vier mallen voor het aanbrengen van de nummers.
 
Dat is met de hand niet te doen!
 
Vervolgens zijn de mallen in de vernis gezet als voorbereiding op het latere gebruik.
 
Er is een begin gemaakt met de linker zijwand. Lastig bij te komen, vanwege de daar opgestelde hefbokken.
 
Alweer zo'n detail: het wisselijzer dat buiten aan de kop hangt.
Het eerste deel van de zijbeplating aan de linkerzijde is geschuurd.
 
Tijdens de donateursvergadering is de 265 even de hal in gereden om zichzelf te laten zien.
 
Verder met lakplamuur op de rechter zijde.
 
En na een lange tijd schuren kan de tweede laag crème erop.
 
En die is goed gelukt.
 
Ook al passen de kleuren van de zijwand en de deuren goed bij elkaar, het ziet er nog wat kaal uit.
 
Logisch, want we missen nog de biezen en het wagennummer.

Naar boven ^


2101
De 2101 gaf de laatste tijd wat tractieprobleempjes. Na herstel volgde een geslaagde testrit.
1304+2101 gereed voor de testrit.
Eerst over lijn 11 naar Scheveningen Haven.
Daarna naar Vrederust, vervolgens naar binnen.

Naar boven ^


Exploitatie
Op 5 mei bracht de Opel club een bezoek aan het HOVM. Vele prachtig gerestaureerde Opels stonden in het zonnetje op het remiseterrein. 
Op 25 mei hield de SHTM haar donateursdag en werd gereden met een PCC driewagentram en de 50 jarige PCC 1210. Tweeramer 2 van de Tramweg-Stichting reed mee met de zondagse ritten op 26 mei.
Drie fraaie Opels met veel chroom.
Allemaal fraai gerestaureerd!
Met een vlaggetje erop omdat het 5 mei is!
De 1210 bestaat dit jaar 50 jaar. Daarom mag hij voorop rijden tijdens de jaarlijkse donateurrit van de SHTM.
De driewagentram 1304+1165+2101 volgt op gepaste afstand.
Vlak voor het eindpunt Nootdorp.
Over enkele jaren zal dit een tailtrack zijn (kopspoor), dan wordt het erg lastig om er nog met PCC's te komen.
In de middaguren de SHTM donateurvergadering.
Met ook dit jaar weer de vaste kern van trouwe donateurs!
Tweeramer 2 voor het handwissel aan het Kerkplein.
De 2 rijdt de lus van het Kerkplein op.
Gevolgd door de 1165. Wissel wordt daarna weer netjes teruggelegd in de rechtsleidende stand.
Bij de volgende rit rijdt de 1165 voorop. Ontmoeting met de 2 in Scheveningen.
De 1165 aan het eindpunt Noorderstrand.
En de 2 is al in aantocht.

Naar boven ^