Nieuwsflits - Nummer 17


HOVM nieuwsflits nummer 17
Woensdag 1 mei 2013 

Nummer 17

 

Inhoud:



36
De dakrand moet geschilderd worden. 
Schuren.
Datgene waar het meeste tijd in gaat zitten is plamuren en schuren.
En als je dat goed doet zie je er later niets meer van terug...
Bandengrijs op de dakrand.
Strak in de lak!

Naar boven ^


265
Gelukkig is de temperatuur een beetje omhoog gegaan zodat er weer geplamuurd en geschilderd kan worden.
De kap van een van de schakelkasten wordt in de werkplaats geschilderd.
 
Schoonmaken van de vloer in het interieur als voorbereiding op het schilderen van de vloer.
 
Schilderen van de vloer.
 
Je durft er bijna niet meer overheen te lopen!
 
Plamuur op de pui van het A-balkon.
 
En op het balkonscherm.
Met al die plamuur ziet het front er wat rommelig uit.
 
Voor het gemak is het schuifraam eruit gehaald.
 
Inmiddels geplamuurd en geschuurd.
 
En in de grondverf gezet (alleen de buitenzijde).
 
Het stof van het schuren hangt nog in de lucht.
 
Stoffig werkje.
 
Op de frameplaat worden de rode biezen weggeschuurd.
 
Gelukt. Dat moet er later allemaal weer opnieuw op...
 
Inmiddels is het meeste schuurwerk gedaan.
 
Het hout van een van de buitendeuren is gescheurd en wordt daarom gelijmd.
 
Na het drogen de lijmtang er weer af, hout gerepareerd.
 
Afplakband op de ruiten.
 
En de hele kop in de grondverf.
 
De eerste crème lak  komt op het schuifraam.
Daarna is de wagen aan de beurt.
 
De pui heeft zijn eerste laag.
 
En even later ook het scherm.
 
Een heel ander gezicht dan een tijdje geleden!
 
De houten buitendeuren zijn verweerd. De eerste stap na het schuren is behandelen met een kleurvernis.
 
Aardig verschil.
 
Hele deurpartij behandeld met kleurvernis. Later volgen nog meerdere lagen transparante lak.

Naar boven ^


826
Het onderstel van de 826 is naar spoor 1 gereden zodat er binnenkort met behulp van onze nieuwe portaalkraan aan gewerkt kan worden.
Het onderstel is gekoppeld aan de H5.
De combinatie is even opzij gezet voor de pekelremise.
De H2 stond op spoor 1 en is daar weggehaald.
Het onderstel op z'n werkplek.

Naar boven ^


1180
De 1180 heeft nog wat tractieproblemen. Tijdens het zoeken werd een gescheurde weerstandband ontdekt.
De 1180 in het lentezonnetje.
De gescheurde weerstandband.
Vervangen, de wagen rijdt weer.

Naar boven ^


1302
De 1302 (partytram) bleek een verstopte afvoer van het wastafeltje te hebben. Om dat op te lossen moest de betreffende afvalwatertank er helemaal uit.
De afvalwatertank is ontstopt en is teruggeplaatst in de 1302.

Naar boven ^


1304
De 1304 had een probleem met de hulpverwarming. Onderzoek wees uit dat een van de verwarmingselementen gesmolten was. De 1187 leverde een vervangend exemplaar.
Onderste verwarmingselement is gesmolten.

Naar boven ^


Exploitatie
Op 7 april is ons seizoen weer begonnen! Behalve de gebruikelijke ritten op de zondagmiddag rijden we ook veel besloten vervoeren. Bovendien extra ritten op Tweede Paasdag en Koninginnedag.
Nog voordat het museum opende, waren er al ritten vanaf het Lange Voorhout ter gelegenheid van Tweede Paasdag.
De 1022 bij het MCH Westeinde.
De 1210 rijdt over het Buitenhof.
De 1022 houdt zich netjes aan de maximaal 15 km/uur op het Spui.
De 1210 bij het Lange Voorhout.
De 1022 richting Lange Voorhout op het Tournooiveld.
En achteruitrijdend de driehoek in.
Zon op de eerste openingsdag.
De 1022 rijdt samen met enkele andere PCC's een besloten vervoer.
Koppelstel 1304+1165 staat gereed om uit te rukken voor een besloten vervoer.
De 1022 is klaar met een besloten vervoer en passeert de halte Wouwermanstraat.
De 1210 op een plaats waar hij jaren gereden heeft: de Delftweg, lijn 1.
April heeft ons meer zon gegeven dan maart!
Rit met de 1022.
Bestemming Lange Voorhout.
De administratie van de ritten kost nog aardig wat tijd.
Met deze geldtelmachine gaat het tellen in elk geval een stuk sneller!
Sommige medewerkers worden heel blij als het gaat om apparatuur die met geld te maken heeft!
Voor de voorlopig laatste Koninginnedag zullen de 1022 en 1165 ritten gaan rijden. Ze worden voorzien van de nodige vlaggetjes.
Niet alleen rood, wit en blauw, maar ook oranje!
De 1165 en 1022 staan gereed voor de ritten op Koninginnedag.
Ontmoeting op het Buitenhof tussen de 1022 en 1165.
De ritten werden gereden vanaf het Lange Voorhout, waar het gigantisch druk was door de kermis.
De 1165 onderweg naar het centrum.
De natuur toont haar lentekleed, de 1022 tussen de Fruitweg en de Hoefkade.
Een kroon op de 1022!

Naar boven ^


Webcam
Onze webcams zijn populair, getuige de vele reacties die we daarover krijgen. Een nieuwe webcam was gepland waarmee het mogelijk zou zijn bijna het hele remiseterrein in beeld te krijgen.
Twee stalen buizen worden geschilderd. De buizen worden gebruikt om de netwerkkabel die de webcam verbindt met het internet, langs de bovenleidingmast omhoog te voeren.
Om de stalen buis vast te kunnen zetten aan de mast worden speciale ringen gemaakt.
Voor de webcam zelf ook een op maat gemaakte voetplaat.
Alvast een groen verfje op de onderdelen.
Er moet een leiding komen naar de bovenleidingmast waar de webcam in komt te hangen.
De leiding kan in de gegraven geul.
De leiding ligt op z'n plaats.
Zand is aangevuld, nu nog bestraten.
Eerste stukje ligt erin.
Helaas bleek het niet mogelijk om de netwerkkabel door de leiding te krijgen, onderweg liep hij vast. 
De oplossing was om halverwege de leiding een trekput te maken, zodat de kabel in twee delen door de leiding getrokken kon worden. 
Uiteindelijk ligt de kabel op z'n plaats en kan de webcam gemonteerd worden. Staande op het werkplatform van de H41 een idee wat de webcam straks gaat zien.
De webcam is gemonteerd aan de bovenleidingmast.
Een van de eerste beelden.

Naar boven ^


Diversen
De plaatjes die niet passen bij een van de eerder genoemde onderwerpen...
We zijn verrijkt met twee oude 1100 draaistellen. Tot voor kort zaten zij onder de RandstadRail profielmeetlorrie, maar die is onlangs gesloopt.
Tijdens werkzaamheden in de remisehal op de H41 een beeld van de sporen 10, 11 en 12 (van rechts naar links).

Naar boven ^