Nieuwsflits - Nummer 16


HOVM nieuwsflits nummer 16
Maandag 1 april 2013 

Nummer 16

 

Inhoud:



36
In maart wordt de laatste hand gelegd aan het aanbrengen van de dakranden. 
Vastzetten van het eerste hoekstuk.
En de tweede...
Die komt goed vast te zitten!
Aan een zijde zitten de latten er op.
Maar het is een tweerichtingwagen, dus dat herhaalt zich aan de andere zijde.
Het vierde en laatste hoekstuk gaat er op.
Resteren nog de latten boven de zijwanden.
Detail. Het gat in de lat is voor de regenwaterafvoer.
Voorbereidingen voor de elektrische installatie.
De rechte latten voor de dakranden zijn aan de beurt om gemonteerd te worden.
Met z'n drieŰn gaat een stuk eenvoudiger en sneller.

Naar boven ^


265
De telkens lage temperaturen helpen niet mee bij het schilderen van de 265. Het is meestal veel te koud om te schilderen of te plamuren, dat heeft inmiddels geleid tot een forse vertraging. Probleem is dat de wagen in een onverwarmde ruimte staat. In het interieur is nog wel wat te doen met behulp van een eenvoudig straalkacheltje.
Veel schuurwerk is temperatuuronafhankelijk, dat is hier dus al wel gebeurd.
 
De kop van de wagen is door de tand des tijds aardig aangetast.
 
Kop is geschuurd.
 
En staat in de grondverf. Het middelste raam komt later aan de beurt
De schermen zijn nog van behoorlijke kwaliteit.
 
Veel is al bruin geschilderd op dit balkon.
 
Ook de bovenplaat van de schakelkast.
 
Alleen nog afwerken met onderdelen.
 
Op het andere balkon nog veel te doen.
 
De schilder aan het werk.
 
Met resultaat.
 
Ook de vloer kan een opfrisser gebruiken.
 
Bruin en grijs schilderen is dus wat er binnen gebeurt!
 
En dat knapt lekker op.

Naar boven ^


826
Het onderstel van de 826 stond gereed om overgebracht te worden naar de Lijsterbesstraat, waar de mogelijkheid is om de motoren er met behulp van een kraan uit te halen. Dat is nodig om de motorsteunlagers te kunnen opmeten, die van minstens ÚÚn as moeten worden vernieuwd.
Het net nieuw gemaakte koppelstuk zorgt voor de verbinding tussen onderstel en de trekstang, die op zijn beurt weer vastzit aan de trekkende motorwagen (in dit geval de H5).
Achter de H5 met onderstel rijdt de 1165 mee met de nodige gereedschappen aan boord.
Sluitverlichting gemonteerd op het onderstel.
Gereedschap in de 1165.
Hijsbanden en lagers gaan ook mee.
Helaas verloopt de rit naar de Lijsterbesstraat niet volgens plan. Direct bij het uitrijden van de remise ontspoort het onderstel op een boutje dat in het wissel ligt.
Dat betekent hersporen van het onderstel en voorlopig het einde van de operatie 826.
Met een krik wordt het onderstel gelicht, zodat de wielen op glijplaten kunnen worden gezet.
Los van de grond.
Vervolgens wordt het onderstel opzij getrokken, waarbij de glijplaten (platen staal) ervoor zorgen dat de wielen weer in het spoor terecht komen.
Het onderstel is herspoord en kan weer terug naar de remise.

Naar boven ^


1210
De 1210 had een tractieprobleem. Het probleem bleek te zitten in het begrenzingsrelais. Enkele contacten zijn vervangen en er kan worden proefgereden.
Een proefrit om te zien of de wagen in orde is. Bijna, maar nog niet helemaal naar tevredenheid.
Daarom hebben de beide pekelwagens plaats gemaakt...
...voor de 1210, zodat eronder gewerkt kan worden.
Nogmaals afstellen van het begrenzingsrelais.
Nogmaals een proefrit. Nu is alles zoals het moet zijn.

Naar boven ^


1304
De 1304 is al wel rijvaardig, maar er is nog een probleem met de verwaming. Een van de kleppenkasten (stuurt de warme lucht de wagen in als het daar te koud is, of naar buiten als het interieur warm genoeg is) werkt niet goed.
De 1304 gaat naar spoor 1, waar onder de wagen gewerkt kan worden.
De pekelwagens staan buiten, de 1304 binnen op spoor 1.
Een deels gedemonteerde kleppenkast.
De voorste van de twee kleppenkasten wordt onder de wagen hersteld.

Naar boven ^


1321
De 1321 was er door jarenlang stilstaan in remise Zichtenburg niet schoner op geworden. Tijd voor een wasbeurt.
De 1321 wordt gewassen.
En daar komt veel vuil vanaf.
Na de schoonmaak blijkt dat de lak nog in goede staat verkeert.

Naar boven ^


2310
Van de elok wordt de luchtcompressor ge´nspecteerd.
Het bovendeksel is van de compressor afgehaald.
Alles ziet er nog gangbaar uit, maar zal moeten worden schoongemaakt.
De plaat die zorgt voor de smering van de krukas is schoongemaakt en weer terug gelegd op zijn plaats.
Het motorgedeelte van de compressor.

Naar boven ^


Avenio
De mockup van de Avenio is tijdelijk gestald geweest in het HOVM.
De mockup gaat naar de RailTech in Amersfoort.
Hij staat op tramwieltjes en daarom was hij makkelijk naar buiten te rijden.
Om beschadiging tijdens het transport te voorkomen, is de mockup helemaal ingepakt in krimpfolie.
Een stevige vorkheftruck pakt hem op...
...en plaatst hem op de vrachtwagen.
Een paar dagen later is de mockup te bewonderen op de RailTech.

Naar boven ^


Muur
De muur van het remisegebouw is schoongemaakt met een straal heet water onder hoge druk. Vuil van jaren is daarmee verwijderd. 
Aanvullend is ook de binnenzijde van de muur langs de Parallelweg schoongemaakt.
Het verschil tussen wat al is gedaan en wat nog moet worden gedaan is duidelijk zichtbaar.
Het laatste deel wordt aangepakt.
De muur ziet er weer uit om door een ringetje te halen!

Naar boven ^


Kraan
Al jaren zijn we op zoek naar een kraan om zware onderdelen te kunnen hijsen. Onlangs werd een rijdbare portaalkraan aangeboden via het internet. Voordat we hebben besloten deze kraan aan te schaffen, zijn we hem eerst gaan bekijken.
De portaalkraan ligt in onderdelen bij een bedrijf in Beesd.
We besluiten dat we hem graag willen hebben en kopen de kraan.
Een weekje later komt een vrachtwagen met onze kraan aan bij het HOVM.
Op het remiseterrein wordt hij in elkaar gezet. Vervolgens wordt hij tijdelijk voor op spoor 8 geparkeerd.
Eind maart gaan we de kraan naar spoor 1 overbrengen. Daarvoor wordt eerst veel materiaal weggehaald wat dat verhindert.
Onder andere deze zetbank staat in de weg, wordt met vereende krachten opzij gezet.
Al enige tijd stond een elektrische knipbank op ons terrein. Hij was te (top)zwaar om hem eenvoudig naar binnen te kunnen rijden met een palletwagen, maar met de nieuwe kraan moest dat geen probleem zijn.
De knipbank (weegt 1210 kilo) hangt in de kraan (kan maximaal 3200 kg hijsen).
Het verplaatsen van de knipbank ging prima met de eveneens elektrisch aangedreven loopkat.
Even later was het apparaat al binnen.
Voorlopig aan de kant gezet. Er wordt een betonnen fundering voor gemaakt waar hij op komt te staan, daarna kunnen we hem gaan gebruiken.
Vervolgens wordt de kraan naar de achterzijde van het spoor gereden.
Voordeel van de hoogte van de portaalkraan is dat hij over trams heen kan rijden, nadeel is dat bij werkzaamheden de bovenleiding uitgeschakeld moet worden vanwege de beperkte afstand tot die bovenleiding.
Maar aan het einde van het spoor is de bovenleiding ge´soleerd en kan de kraan veilig worden geparkeerd.

Naar boven ^