Nieuwsflits - Nummer 15


HOVM nieuwsflits nummer 15
Vrijdag 1 maart 2013 

Nummer 15

 

Inhoud:



36
Het wordt tijd voor het afdekken van de randen van het dak.
Het daklinnen wordt op de juiste maat afgeknipt.
De dakranden zijn na het schuren nogmaals in de grondverf gezet.
Ze moeten worden voorzien van halfronde profiellatjes, alleen hebben we die niet in voorraad. Dat wordt daarom een eigen productie.
Met de schaaf wordt het hout in profiel gebracht.
Het bovendak is al voorzien van afwerklatten.
Met kit en verf op de dakrand gezet.

Naar boven ^


265
Verder met de schilderbeurt.
De bankframes zijn voor een tweede maal geschilderd.
 
Dit zijn nog oude biezen, die moeten na het lakken weer teruggezet worden.
 
Geldt ook voor de wagennummers. We hebben ze gedigitaliseerd op voorraad, maar voor de zekerheid worden ze toch maar even overgenomen op transparant papier.
 
Tegelijkertijd werken aan twee oude wagens in onze wagenwerkplaats.
 
De kwaliteit van de buitenzijde van de 265 valt behoorlijk tegen.
 
De profiellatjes zitten los doordat er jarenlang water onderlangs is gelopen.
De buitendeuren waren in de loop van de jaren al aardig verweerd, daarom kost het niet veel tijd om die te schuren.
 
Er zal het een en ander geplamuurd moeten worden.
 
En heel veel schuurwerk!

Naar boven ^


826
De 1304 is inmiddels klaar in de wagenwerkplaats, daarom is er nu ruimte voor de 826. Op de eerste as hebben de motorsteunlagers teveel speling. Eerstvolgende stap is om de juiste maat voor de nieuwe lagers te bepalen. Daarom moet het onderstel er onderuit.
Spoor 12 van de wagenwerkplaats is vrij voor de 826.
En die is snel naar binnen gerangeerd.
Drie oude wagens naast elkaar.
Als voorbereiding voor het heffen worden onder andere de handremmen losgemaakt.
De hefbokken zijn op de juiste positie gezet.
De wagenbak wordt van het onderstel gelicht.
Zodat de 826 zich verheven heeft boven 265 en 36.
Voor het geplande transport naar de werkplaats van de HTM wordt een set achterlichten op een losneembare constructie gemaakt. Voorheen gebruikten we daar een rood licht uitstralende lantaarn voor.
Nadat hij openbaar vervoer geel is gespoten wordt hij getest en in orde bevonden.

Naar boven ^


1187
De accelerator van de 1187 wordt onttakeld.
Drie man proberen de hulp ACC er uit te krijgen (het draaiende deel in het midden).
Hij blijkt behoorlijk vast te zitten, dus blijft nog even wachten op een volgende poging.

Naar boven ^


1304
De 1304 is bijna gereed, afronden van het werk aan de draaistellen.
Nieuwe spicer-as geplaatst.
En nieuwe trommelremsegmenten.
Nieuwe rubber waterkering.
Een van de waterkeringen boven de wielen had een kromgeslagen steun. Deze wordt verwarmd om recht te kunnen zetten.
Steun is gericht.
En is voorzien van de waterkering.
Na schoonmaken nieuwe lagerschalen, afdichtringen en vet.
Waarna de 1304 op zijn draaistellen kan zakken.
Wagen is weer rangeerwaardig, nu nog afstellen van de trommelremmen en testrijden.

Naar boven ^


2310
Alle apparatuur die in de 'neuzen' van de elok zit wordt onderzocht op de noodzaak van reviseren.
Ogenschijnlijk niets te zien, maar de werkers zitten in een van de neuzen!

Naar boven ^


Ritten
De derde winterrit vond plaats in februari 2013, bijna uitverkocht!
Een passende entourage door vers gevallen sneeuw.
De rit werd gereden door de 1022, 1165 en partytram 1302.
Vertrek van de wagens voor de winterrit.

Naar boven ^


RTV West
Het HOVM mocht een week lang te gast zijn in het radioprogramma 'Haagsche Bluf' van RTV West. 
Presentator Tjeerd Spoor in een van de radiostudio's van RTV West.

Naar boven ^


Trouwen
Sinds enige tijd is het HOVM een trouwlokatie. Dus houd je van trams en heb je trouwplannen, overweeg dan te trouwen in het HOVM!
Voor bruid en bruidegom zijn twee speciale stoelen aangeschaft.
Ruim voldoende plaats voor alle gasten.

Naar boven ^


Pekelen
De winter 2012-2013 is hardnekkig en weet niet van ophouden. Telkens als we denken dat het mooi weer wordt, komt er weer een koudeperiode met sneeuw. De H5 heeft het er druk mee.
Morgen sneeuw verwacht, vullen van de tanks van de H5 met pekel.
 
De wagen is er klaar voor.
En inderdaad, sneeuw.
De H5 pekelt de wisselstraat van remise Scheveningen.
Een ontmoeting met een pekel GTL op lijn 11.
 
De keerlus Kraayenstein is schoongereden.
Terug in het HOVM. 
Een tijdje later worden we niet geplaagd door sneeuw, maar door ijzel.
De bamboe in de tuin van het HOVM heeft het zwaar onder deze last.
Lijn 2 heeft een probleem. Door ijzel op de bovenleiding komen de Citadis voertuigen niet weg. De H5 rijdt de bovenleiding schoon en de Citadissen kunnen weer rijden.
Keren in het centrum bij de Grote Kerk.
En voor de zekerheid nog een keer naar Kraayenstein.

Naar boven ^


Werkplaats
De werkbank is klaar, maar er komen nog kastjes op.
Het eerste deel van de opzetkastjes is klaar.
En hier de rest ook. Alleen nog schilderen!

Naar boven ^