Nieuwsflits - Nummer 14


HOVM nieuwsflits nummer 14
Vrijdag 1 februari 2013 

Nummer 14

 

Inhoud:



36
Het opknappen van de houten dakranden is veel werk en bestaat voornamelijk uit schuren...
Schuren...
...en schuren.

Naar boven ^


265
De 265 krijgt een schilderbeurt. Deel van de binnenzijde en de hele buitenzijde.
Voordat de bankframes worden geschilderd, moeten ze schoongemaakt worden.
 
Dat knapt op!
 
Alle zittingen worden er uitgehaald om makkelijker te kunnen werken.
 
Eerste schuuracties aan de buitenzijde.
 
Zijpaneel geschuurd.
 
Beide panelen onder de ramen geschuurd.

Naar boven ^


1187
De 1187 is nog niet ontdaan van alle bruikbare onderdelen.
In het interieur is het meeste wel gedemonteerd.
Gestart is met de onderzijde. De accelerator (ACC) wordt uit elkaar gehaald.

Naar boven ^


1304
De 1304 krijgt een uitgebreide onderhoudsbeurt, waarbij tevens enkele grotere klussen worden uitgevoerd.
Het trommelremorgaan rechtsachter liep erg stroef, dat wil zeggen als je de remmen handmatig moest lossen, was daar veel kracht voor nodig. Er zit nu een gereviseerd exemplaar op deze plaats.
Verder worden er onderdelen van de remmechanieken vervangen.
Zoals de remsegmenten.
En de remmechanieken.
Ook de verbindingsstangen tussen remwerken en remorganen worden aangepakt.

Naar boven ^


1321
Nadat er de nodige controles en herstellingen zijn uitgevoerd aan de 1321 wordt geprobeerd of de wagen wil rijden.
De 1321 rijdt weer uit zichzelf na jaren stilstand.
Een paar kleine storingen, maar de wagen kan nu in elk geval op eigen kracht verplaatst worden.

Naar boven ^


2310
Een van de zaken die bij de inventarisatie van de elok aandacht behoeft, is de elektrische installatie. Zoals het er nu naar uitziet kan het grootste deel van de tractiebekabeling gewoon gebruikt worden, alleen de kabel naar de stroomafnemer moet worden vervangen.
De elektrische schema's van de elok helpen enorm bij het beoordelen van de installatie.

Naar boven ^


282
Alweer een tijdje geleden dat we afscheid genomen hebben van de 282. De wagen heeft op het terrein Amsterdam Noord een ander plekje gevonden.
De 282 in Amsterdam Noord.
Grootste deel van de wagen staat onder een afdakje.
Zonder stroomafnemer.

Naar boven ^


Ritten
Ook in de winter gaan de ritten door, ook al rijden we dan alleen met PCC's vanwege de verwarming.
Een groep uit Gelderland kwam op bezoek in het HOVM, waarbij de aan- en afvoer geregeld werd door de inzet van de 1165 en een GTL.
De gasten werden verrast met versgemaakte poffertjes.
Na het bezoek weer terug naar het station.
De tweede winterrit kon gelukkig doorgang vinden, een dag ervoor was er nog sneeuwnet bij HTM (en dan mag museummaterieel niet rijden).
Nog veel sneeuw op het traject.
In het zonnetje aan Scheveningen Haven.

Naar boven ^


Archief
Een van onze activiteiten is naast het beheer en behoud van het historisch trammaterieel, het koesteren van attributen en documenten. Dat vindt plaats in het archief aan de Lijsterbesstraat.
Aan het werk in het archief.
 
Overleg.
Ook uniformkleding hoort bij het archief.

Naar boven ^


Pekelen
Zoals bekend hebben we voortaan alleen nog maar echte winters met zo af en toe sneeuw. Sneeuw is lastig voor trams, maar vooral voor de wissels die in het tramnet liggen. Ook in januari 2013 is sneeuw gevallen, werk aan de winkel voor de pekeltrams. Onze H5 mag aan de bestrijding van de sneeuw haar steentje bijdragen.
Voor de komende dag is sneeuw voorspeld, de H5 wordt gevuld met pekel.
 
Tanks gevuld, gereed voor actie.
De volgende dag begint het inderdaad te sneeuwen. De trams kunnen nog wel rijden.
Sneeuw levert mooie plaatjes op!
Maar ook dichtgesneeuwde wissels...
 
Later op de avond ligt er een laag van zo'n 5 cm dik.
Ook al rijden alle tramlijnen nog, er is nieuwe sneeuw voorspeld en dus wordt er gepekeld. De pekel GTL's van HTM hebben veel pekel aan boord, zij rijden de lange stukken en pekelen groefrails en wissels. 
De H5 is een tweerichtingwagen die minder pekel aan boord heeft. Onder 'normale' sneeuwomstandigheden zorgt de H5 voor het pekelen van de tailtracks (kopsporen) in Loosduinen en Monstersestraat. Ook zorgt de H5 voor het schoonrijden van verschillende calamiteitenbogen en keerdriehoeken.
Tailtrack Monstersestraat.
Een dag later komt er veel meer sneeuw. De sporen op het remiseterrein van het HOVM zijn niet meer te onderscheiden.
De H5 rukt uit en komt vlakbij de remise twee verwarmde wissels tegen. Verwarmde wissels zijn een enorme uitkomst en zorgen ervoor dat de wissels zonder problemen zijn om te leggen.
Even verder is wissel 118, bij de onderdoorgang bij het Hollands Spoor, ingesneeuwd. Als je nu zou proberen om dit wissel om te leggen, zou hij in de middenstand vastlopen en kan je er niet meer overheen rijden.
De bemanning van de H5 heeft diverse hulpmiddelen bij zich zodat wissel 118 sneeuwvrij kon worden gemaakt. Na zo'n 15 minuten zwoegen kan de H5 het wissel berijden om de onderdoorgang in te rijden. Daar wacht het volgende, eveneens niet verwarmde wissel, op behandeling.
Als je naar een van de keerlussen op het Rijswijkseplein wil, kom je langs wissel 56. We staan voor het wisselsein maar zien geen wissel.
Daar ligt een inmiddels stevige laag sneeuw op. Door luchtstromingen rond het Strijkijzer is het bijna niet te doen het wissel sneeuwvrij te maken, de wind zorgt ervoor dat het bijna onmiddelijk weer dichtsneeuwt.
Een aanzienlijk verschil met het verwarmde wissel dat ervoor ligt, ter hoogte van de Hofwijckstraat. Deze werkt gewoon en blijft ook schoon.
Na ruim een kwartier zijn de beweegbare delen van wissel 56 (de wisseltongen) vrijgemaakt en gepekeld.
Volgende niet verwarmde wissel bij de Delftselaan: sneeuw scheppen, vegen en sneeuw uit het wissel peuteren. Vervolgens pekelen.
Het blijft sneeuwen gedurende de hele nacht. Bij de halte Weimarstraat op lijn 11.
En aan het eindpunt van lijn 11, in de buitenlus. De binnenlus is al schoongereden.
Terug bij de Delftselaan, nu in de richting van Hollands Spoor. 
Het sneeuwt flink door. Een wisselreinigwagen moet opnieuw het wissel schoonmaken dat de H5 op de heenweg al schoongemaakt had...
Waldeck Pyrmontkade.
De tailtrack Monstersestraat, het klapveerwissel wordt vrijgemaakt van sneeuw.
De H5 in de tailtrack aan het eindpunt van RandstadRail lijn 3 in Loosduinen.
Halte Loosduinseweg van lijn 12.
Regelmatig moet pekel worden gehaald bij de pekelremise bij het HOVM.
Er wordt meerdere nachten gepekeld. Hier worden calamiteitenroutes schoongereden. En van de HTM Unimogs, voorzien van een sneeuwschuiver, is actief op het Buitenhof. Het wissel was al eerder schoongemaakt, maar wordt door passerende taxi's binnen de kortste keren weer volgereden met sneeuw. De H5 staat gereed om na het schoonvegen door de Unimog het spoor en wissel te pekelen.
De keerlus bij Madurodam komt ook aan de beurt.
Nog een calamiteitenroute: de sporen op de Schedeldoekshaven.
Ook het remiseterrein van het HOVM wordt aangepakt. Spoor 12 is gepekeld.
En even later ook de sporen 10 en 11.
Een ploeg van TV West is op bezoek om een nieuwsitem over de sneeuw te maken. De H5 staat op de achtergrond.
En in de avond weer de straat op. Eindpunt Zwarte Pad.
Op weg naar Leidschendam via de route van lijn 19. Hier bij de halte Leidschenveen.
Zelfs een degelijke oude pekeltram kan kapot. De baanruimer is blijven hangen achter een put in het spoor, die waaschijnlijk door de vorst wat omhoog is gekomen.
Aan de voorzijde is een deel van de baanruimer afgebroken.
In de onderdoorgang Mgr. van Steelaan wordt de baanruimer opgebonden.
Hier de put vlak voor het wissel waar de baanruimer tegenaan is gekomen. 
Met de opgebonden baanruimer voorzichtig terug naar de remise.
En dat gaat zonder probleem.
De H2 wordt naar buiten gehaald zodat de H5 boven de werkput kan worden gezet.
Volgende dag gaat de H2 een tijdje naar buiten om werkruimte voor de H5 te maken.
De restanten van de baanruimer worden hersteld. Een 6 mm dikke stalen plaat is door de aanrijding met de put krom geslagen, die wordt met behulp van een lasbrander recht gemaakt.
De lange zijkant van de baanruimer was gescheurd, die wordt vernieuwd.
Evenals het afgebroken deel onder de wagen.
En zo kan de H5 de straat weer op. Precies op het juiste moment, want het is opnieuw gaan sneeuwen. De baanruimer zal op een later moment nog worden geschilderd.
Op het eindpunt van lijn 11 op het Rijswijkseplein..
Lijn 12 valt niet onder het sneeuwnet, maar was al wel weer gaan rijden. 
Door de nieuwe sneeuw is de lijn weer stilgelegd. Opnieuw schoonmaken dus.
Over de Escamplaan op weg naar Zichtenburg voor het pekelen van het remiseterrein aldaar.
In de remise Zichtenburg staat de H5 even naast een gelede tram die midden in een revisieproject zit.
Alweer een pekelnacht. Op de terugweg van Loosduinen, waar de tailtrack is gepekeld, komen we een pekel GTL tegen bij het De Savornin Lohmanplein.
Het is mooi om tramlijnen schoon te rijden, maar hoe houd je ze schoon? Door in de nachtelijke uren trams in te zetten die (zonder passagiers) over die lijnen blijven rijden. Om aan te geven wat ze aan het doen zijn, is het mogelijk om de tekst 'Pekeltram' in het display te zetten, ook al heeft een Regio Citadis natuurlijk geen pekel aan boord!
Aan het einde van de sneeuwperiode worden de tramlijnen die buiten het sneeuwnet vallen, n voor n schoongereden en in dienst gesteld. Hier rijdt de H5 de route van tramlijn 16.

Naar boven ^


Werkplaats
Verder met de nieuwe werkbank.
Het laatste stukje werkbank wordt gemaakt.
Compleet!
Als laatste zal er een soort opzetkastje worden gemaakt aan de achterzijde van de werkbank. Het hout is gezaagd en ligt klaar voor verwerking.
We hebben meerdere tweedehands afvalbakken gekregen om ons afval gescheiden te kunnen verzamelen.

Naar boven ^