Nieuwsflits - Nummer 13


HOVM nieuwsflits nummer 13
Dinsdag 1 januari 2013 

Nummer 13

 

Inhoud:



36
Het daklinnen zit er helemaal op, de dakranden zijn nu aan de beurt. 
Schuren van een houten profiel.
Verf afbranden van een dakrand.
Op twee plaatsen tegelijk.
De vier hoeken van de wagen zijn voorzien van gebogen dakranden.
Een van de zijkanten is gescheurd en wordt daarom gelijmd.
In de menie gezet aan de binnenzijde...
 
En in de witte grondverf aan de buitenzijde. De rechthoekige gaten in de latten zijn de uitsparingen voor de regenpijpjes.
De geschilderde houten randen zijn even opzij gelegd op de nieuwe werkbank.
Voordat de dakranden kunnen worden geplaatst, moeten de randen van het dak nog worden voorbewerkt.
En dat betekent heel veel plamuren en schuren!

Naar boven ^


265
Er wordt zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde gewerkt.
Aan de buitenzijde is de roestige stalen strip van roest ontdaan en bestreken met een roestbindende verf.
 
Het stalen drempeltje tussen het B-balkon en het interieur zat los en is weer vastgezet.
 
Het B-balkon is helemaal geschuurd en op de kaalgemaakte plaatsen voorzien van grondverf.
 
Klaar voor de bruine laklaag.
 
Het bovenblad van de schakelkast.
 
Inmiddels is ook begonnen aan het schuren van het interieur.
Bankjes schuren!
 
Balkonscherm, schakelkast en handrem geschilderd op het B-balkon.

Naar boven ^


90
De 90 was in 2011 naar het HOVM gekomen voor Retourtje Leiden. Na het evenement zou de wagen weer weggaan, maar dat was uitgesteld omdat er nog geen duidelijkheid was of de wagen terug zou moeten naar Limburg of bij de Tramweg-Stichting zou kunnen blijven. Eigenlijk weten we dat nog steeds niet helemaal zeker, maar de ruimte die de 90 innam was nodig om voor het einde van dit jaar de 1321 naar het HOVM te halen. 
De 1321 stond tijdelijk gestald in Zichtenburg, maar moest voor het einde van het jaar weg vanwege de op handen zijnde verbouwing aldaar. Gelukkig bood HTM een stallingsplaats in de remise Scheveningen, zodat de 90 daar naartoe zou kunnen.

De 90 was met een vrachtwagen in het HOVM afgeleverd in 2011, maar om de Tramweg-Stichting te behoeden voor transportkosten is besloten de wagen via het spoor te vervoeren. Met een niet gekeurde wagen die bovendien geen werkende remmen meer heeft, was de enige optie om dat na einde exploitatie te doen. Bij het slepen van een tram is het uitgangspunt om de trekkracht minimaal het gewicht van het te slepen voertuig te laten zijn. De 90 weegt zo'n 28 ton, een koppelstel PCC 35 ton. Dat zou dus kunnen. Maar omdat de 90 onberemd is, zou in geval van een koppelingbreuk tussen PCC's en 90 een onberemde Limburger ongewild het net berijden en dat is niet de bedoeling. Daarom is een wagen achter de 90 gehangen die uitsluitend tot doel had om in geval van nood de 90 te kunnen remmen. Dat werd de H312 van de Tramweg-Stichting, die zelf geen tractie leverde. Daarmee kwam het te slepen gewicht net even boven de 40 ton, zodat besloten werd een driewagenstel PCC te gebruiken als trekkracht. De verhouding tussen trekkracht en te slepen gewicht was daarmee weer in orde.

De 90 stond achter op spoor 9, de 215 rangeert de wagen zodat hij gereed staat voor het komende transport.
De 215 heeft een hele sleep aan de zware 90.
Het rangeren wordt bemoeilijkt omdat er voor de 90 geen passend hulpstuk voor de koppeling is.
Als voorbereiding voor het overbrengen worden alle astaplagers gesmeerd.
In de nacht van overbrenging zijn de drie sleep PCC's al buiten gereed gezet.
Na de binnenkomst van de H312, die uit Scheveningen kwam, is alles achter elkaar gezet op het rechte spoor langs de muur.
Een PCC trekstang vormt de verbinding tussen de 2101 en de 90.
De H312 is aan de achterzijde aangesloten.
En vervolgens staat er een 66 meter lange tram gereed voor de reis naar Scheveningen!
Het beste is om in één keer door te rijden en niet steeds te stoppen en op te trekken, aangezien daar het grootste risico in zit voor het kromtrekken van de trekstangen. Desondanks hebben we één fotostop gemaakt bij de halte Weimarstraat om dit bijzondere transport te kunnen fotograferen. Van de gelegenheid werd tevens gebruik gemaakt om de lagers van de 90 te controleren op warmlopen.
Aangekomen in Scheveningen is het driewagenstel tijdelijk op het remiseterrein geparkeerd om later weer terug te keren naar het HOVM.
De H312 heeft uiteindelijk de 90 naar binnen geduwd, de wagen staat in de werkplaats op spoor 20.
Het transport is al met al prima verlopen!

Naar boven ^


1321
De 1321 heeft lange tijd in Amsterdam gereden maar kwam in 2004 weer terug naar Den Haag, samen met de 1180, 1187 en 1193. Voor de 1180 en 1193 ligt een bestemming als toeristentram in het verschiet en de 1187 wordt gesloopt. Dat zou ook het lot van de 1321 worden, maar inmiddels hebben we gemerkt hoe vervelend het is als onze meeste verhuurde tram, partytram 1302, niet beschikbaar is. Eind vorig jaar stond de 1302 met schade door water in de installatie lange tijd buiten dienst en dat heeft ons veel inkomsten gekost. Het geld is hard nodig om het museum financieel gezond te houden, dus er werd gedacht aan een backup voor de 1302. Inmiddels is besloten dat dat de 1321 gaat worden. Het zal geen kopie van de 1302 worden, maar hoe de wagen er precies uit gaat zien weten we nog niet. In eerste instantie wordt de 1321 gewoon rijvaardig gemaakt en dan zien we later wel verder.
De 1321 staat op spoor 13 in Zichtenburg te wachten op overbrengen naar het HOVM. In 2013 zal de remise Zichtenburg worden verbouwd om vanaf 2014 de nieuwe Avenio trams te kunnen huisvesten en afgesproken is dat de 1321 uiterlijk eind 2012 zal zijn weggehaald.
Hij is in de loop van de jaren wel wat stoffig geworden...
Er is ruimte in het HOVM omdat de 90 verhuisd is naar Scheveningen. Na einde exploitatie zal de wagen worden overgebracht. De 1302 vormt de trekkracht.
Nog even op dit spoor in Zichtenburg.
De wagens zijn aan elkaar gekoppeld, met een isolerend stuk papier tussen de elektrische contacten van de koppelingen. Dit zorgt ervoor dat een eventuele storing in de 1321 niet de 1302 kan beïnvloeden. De 1302 is gekozen als trekkracht omdat deze wagen een vrijloop heeft als gereden wordt vanaf de hulpcontroller. Bij het binnenrijden van het HOVM (vanaf de hulpcontroller) rijdt dat een stuk comfortabeler.
Na de laatste wagen van RandstadRail 4 vertrekt het transport richting HOVM.
Een fotostop op de Apeldoornselaan, bij de halte Dierenselaan.
Wellicht is het in de toekomst mogelijk om een koppelstel partytram in te zetten!
Zonder problemen aangekomen bij het HOVM.
Nu nog de remise in.
De 1022 neemt de 1321 over en plaatst hem in de remise.
Enkele dagen later staat de 1321 al in de wagenwerkplaats. In Amsterdam stond de stroomafnemer op vulstukken, zodat hij wat hoger stond. Die zijn er nu weer tussenuit gehaald.
Verder krijgt de wagen een inspectie, onderhoud en worden enkele kleine storingen verholpen.
Binnen een week na aankomst wordt hij alweer de wagenwerkplaats uitgehaald, gereed voor de eerste test.
De 1321 rijdt en remt zonder problemen. Op het terrein mag hij even tussen de 1337 en 2101 staan.

Naar boven ^


1304
Nadat de 1321 uit de wagenwerkplaats is gehaald, ging de 1304 daar naar binnen. De trommelremmen worden vervangen en enkele kleine werkzaamheden vinden plaats voordat de wagen naar zijn volgende keuring gaat.
De 1304 wordt de wagenwerkplaats ingeduwd.
Inmiddels is de wagen gelicht en zijn de draaistellen er onderuit gehaald.

Naar boven ^


Werkplaats
Onder de werkbank komen enkele gereedschapkasten. We kunnen veel zelf maken, maar soms is het veel handiger om gewoon wat te kopen! Daarom zijn vijf gereedschapkasten aangeschaft. Verder wordt de werkbank in elkaar gezet.
De nieuwe gereedschapkasten.
 
De ondersteuning voor de werkbladen is gemaakt.
 
En alles zit in elkaar!
 
Hier kunnen we straks eindelijk onze gereedschappen netjes in opbergen!
 
Aan de linkerzijde sluit de bank nog niet aan tegen de muur, dat gaat nog wel gebeuren. Nu weten we zeker hoe lang dat ontbrekende stuk moet zijn.
 
En inmiddels zijn een aantal tweedehands gereedschapkasten gearriveerd, van een groter model. Deze komen elders in de werkplaats en gaan de rest van het gereedschap huisvesten.

Naar boven ^


Pekelen
Moesten we vorig jaar de H5 nog inzetbaar krijgen voordat de eerste sneeuw zou vallen, dit jaar was de  wagen gewoon gereed toen de sneeuwdienst begon. Inmiddels heeft hij tweemaal dienst gedaan, als aanvulling op de inzet van vier pekel GTL's. De GTL's maken de kilometers, de H5 wordt gebruikt om de tailtracks en calamiteitenbogen te pekelen.
Het pekelzeizoen is aanstaande, de H5 gaat naar de pekelremise om gevuld te worden.
Met een slang vanuit de pekelremise naar de tram.
Binnen loopt het pekelwater de tanks in.
 
Maximaal kan 3000 liter pekel worden ingenomen.
De pekel loopt de tanks in.
Een paar dagen later is het raak, er wordt sneeuw verwacht. En die komt ook. Vanaf vijf uur 's morgens wordt gepekeld.
 
Uitrukken.
RandstadRail 3 staat als eerste op het programma. Het eindpunt in Loosduinen, waar geen pekel GTL mag komen.
Onderweg worden de bogen en het opstelspoor Lange Voorhout gepekeld.
Ook 's Gravenmade staat op het programma.
 
Uiteindelijk tot de calamiteitenbogen bij Nootdorp, tussen lijn 15 en 19 in. Het weer verbeterde zodanig dat niet verder gepekeld hoefde te worden.
Inrukken naar het HOVM onder een winters zonnetje.
Enkele dagen later dreigt er weer sneeuw te gaan vallen, nu vanaf twee uur 's nacht starten met pekelen. De bedoeling is om niet te wachten totdat de sneeuw is gevallen, maar preventief te pekelen!
De H5 staat op het middenspoor op de Laan van Meerdervoort en is onderweg naar Loosduinen. De pekel GTL passeert voor het pekelen van de keerlus aan het De Savornin Lohmanplein.
 
In de tailtrack Arnold Spoelplein.
Het pekelrondje zit erop, terug in het HOVM. De H2 is buiten gezet, zodat de H5 eerst naar binnen kan voor herstel van een defect geraakte VETAG installatie (aansturing van wissels en verkeerslichten).
De verwachte sneeuw is inderdaad gekomen, maar mede dankzij de inzet van de vijf pekeltrams kan de exploitatie zonder problemen opstarten.
De H2 en H5 op het remiseterrein.
 
's Avonds nog een testrit om de gerepareerde VETAG te testen. Die doet het prima. Nu maar wachten op de volgende sneeuw

Naar boven ^


Bussen
Vanaf 9 december 2012 is het lokale busvervoer in Den Haag overgegaan van HTM naar HTMBuzz. Een goede reden voor het Haags Bus Museum (HBM) om een afscheidsexcursie te organiseren waarbij afscheid werd genomen van de oude bussen, aangezien vanaf deze datum alleen nog met aardgasbussen wordt gereden.
De 175 is toegevoegd aan het contingent museumbussen van het HBM.
Toepasselijke teksten in de displays.

Naar boven ^


Winterrit
Na het succes van vorig seizoen ook dit jaar staan er ook deze winter weer winterritten op het programma. In december, januari en februari.
De eerste winterrit is tevens de laatste exploitatierit van het seizoen 2012.
 
Met fraaie vervoersbewijzen.
De 1302 is handig bij een winterrit, vooral als je onderweg warme chocolademelk gaat schenken! De 1022 is gewoon leuk als oudste PCC van het HOVM.
De 1022 rijdt als eerste de poort uit.
Gevolgd door de 1302.
 
Op de Statenlaan een van de fotostops, waarbij tevens kon worden overgestapt.
De 1302 is teruggekeerd na een geslaagde eerste winterrit!

Naar boven ^