Nieuwsflits - Nummer 12


HOVM nieuwsflits nummer 12
Zaterdag 1 december 2012 

Nummer 12

 

Inhoud:



36
De laatste stukjes daklinnen voor het dak van de 36.
Afronden van het lage deel van het dak.
De laatste stukken daklinnen.
Steeds een laag verf, daar het daklinnen op vastzetten.
En vervolgens de bovenzijde van het linnen voorzien van nog een laag verf.
 
Inmiddels wordt er ook gewerkt aan de tractie- en verlichtingsschema's.
Nadat alle linnen is aangebracht, wordt het hele dak nogmaals voorzien van een laag verf.
En dan merk je pas hoe groot zo'n dak is!

Naar boven ^


265
Na het einde van het seizoen is de 265 buiten dienst genomen voor een schilderbeurt. Eigenlijk is de wagen toe aan een grote revisie, maar met het oog op de komende festiviteiten in het kader van 150 jaar tram in Den Haag is daar nu geen tijd voor. Daarom hebben we besloten om de wagen alleen een schilderbeurt te geven, waarbij alleen het hoogst noodzakelijke opknapwerk wordt uitgevoerd. De hele buitenzijde wordt geschilderd, maar ook aan de binnenzijde zal het een en ander in een nieuw verfjasje gestoken worden.
Direct na de laatste rit is de schakelkast op het A-balkon aangepakt. Van het bovenblad is de verf verwijderd.
 
Tijdje later is de 265 verhuisd naar de wagenwerkplaats.
 
Nu kan ook gewerkt worden aan de buitenzijde.
 
Grootste probleem aan de buitenzijde is een hele lading roest onder een stalen trekband.
 
Hier is met goed fatsoen niet overheen te schilderen, dus die roest moet weg.
 
Een plak roest van zo'n centimeter dik, is ooit ongeveer een millimeter van het staal geweest.
 
Tegen de tijd dat we de wagen helemaal gaan reviseren wordt dit een nieuwe strip!
 
Op de balkons worden alle bruin geschilderde delen aangepakt. Dat betekent meestal eerst heel veel schuurwerk.
 
De schakelkast op het B balkon is aan de beurt om zijn bovenblad te laten schoonmaken.
 
Het meeste werk is om de verf rondom alle lettertjes weg te krabben.
 
Het resultaat mag er zijn.

Naar boven ^


1187
Er zitten nog steeds bruikbare onderdelen in en op de 1187 die verwijderd moeten worden.
Interieur is voor het grootste deel gereed, nu nog de onderdelen opbergen.
Losnemen van onderdelen van het dak.

Naar boven ^


1337
De 1337 krijgt een onderhoudsbeurt en er worden kleine herstellingen uitgevoerd.
Een defecte bevestiging van de afdekkap van de koppeling wordt hersteld.

Naar boven ^


2310
De elok 2310 verkeert nog in het stadium van inventarisatie. Er wordt een overzicht gemaakt van uit te voeren werkzaamheden.
De 'neuzen' van de lok zijn zo groot dat je er bijna in kan wonen. 
De werkenden zijn dan ook aan de buitenzijde niet te zien!

Naar boven ^


Avenio
Voor de in 2014 verwachte nieuwe lagevloer tram 'Avenio' heeft HTM een mockup laten maken, een schaalmodel op werkelijke grootte. Na de presentatie van de mockup  op de Innotrans in Berlijn, is de Avenio mockup overgebracht naar het HOVM. In de maand november zijn verschillende open dagen gehouden zodat eerst de HTM'ers en later het Haagse publiek de mockup konden komen bekijken. Het werden de drukste zondagen van het jaar!
De vrachtwagen met daarin de mockup komt aan bij het HOVM.
Zijkant open, dak een stukje omhoog en de mockup wordt zichtbaar.
Nog netjes ingepakt!
 
De vorkheftruck plaatst de mockup op spoor 6.
 
Hij wordt met handkracht naar binnen geduwd.
De mockup is voornamelijk van hout gemaakt, bij de echte Avenio's wordt dat anders...
De afdekking van de neus ligt gereed.
 
Dat lijkt er meer op.
 
Onderstel en wielen zijn gestyleerd weergegeven op de buitenzijde.
Fraai model.
Een deel van de Haaglanden presentatie die ook een tijdje in het stadhuis heeft gestaan staat nu in een van de expositielokalen.
Een GTL voor het HOVM? Nog niet, de 3001 en 3009 waren een dagje geleend om belangstellenden te vervoeren van het Centraal Station naar het HOVM om daar de mockup te bekijken. Verder reden twee PCC's. De andere PCC's waren allemaal verhuurd, vandaar de inzet van de GTL's.
 
Zowel de PCC's als de GTL's waren voorzien van speciale stickers om aan te geven dat het ging om een speciale rit.
En natuurlijk dat je de Avenio kon komen bezichtigen!
Zowaar een zonnetje als het publiek mag komen kijken naar de mockup.
Belangstelling rondom de mockup.
Gereed voor vertrek.
 
Twee charmante dames bij de mockup om uitleg te geven.
Idem aan het opstappunt bij het Centraal Station.
Onderweg werd niet in- of uitgestapt, de rit voerde rechtstreeks naar het HOVM.
 
Een dag met veel besloten vervoer, er reden drie PCC's (1022, 1165 en 1302). De 1302 in de Rijnstraat.
Hier de 1022, eveneens  in de Rijnstraat.
De 3009 staat te wachten achter de 1210 bij het Centraal Station.
 
En het derde besloten vervoer (1165) naast de Koekamp.
Nadat de stickers zijn verwijderd zullen beide GTL's retour gaan naar de Lijsterbesstraat.
Een week later opnieuw open dag. Nu is er nog maar één GTL nodig (3001), aangevuld met drie PCC's.
 
De 1022 is nu niet verhuurd en kan daarom meerijden met de pendelritten.
 
Tweemaal creme bij het Centraal Station.
Misschien wel de mooiste kleur die ooit op de HTM trams heeft gezeten.
Ook de 1165 mag nu publiek vervoeren. Aankomst bij de halte Wouwermanstraat.
 
Drukte bij de mockup.
 
Ook de winkel deed goede zaken.
En de bar in de zaal boven schonk vele kopjes koffie en thee. Voor de gelegenheid waren 'broodjes Avenio' verkrijgbaar!

Naar boven ^


Werkplaats
De werkbank is bijna gereed voor montage, de laatste laklaag zit op de werkbladen.
De laatste lak zit erop, nu wordt het tijd voor het maken van de ondersteuning.

Naar boven ^


Diversen
Afdeling allerlei.
Tot voor kort hing hier een warmtewisselaar boven spoor 11 in de wagenwerkplaats. Hij is weggehaald omdat er inmiddels een moderner exemplaar tegen de muur langs spoor 12 is opgehangen.
De oude unit op het dak van de H41.
 
Een hele verzameling nieuw gegoten lagers, zowel astaplagers als motorsteunlagers, bedoeld voor het oude materieel. Hier hebben we bijna een jaar op gewacht, kunnen we binnenkort gelukkig weer verder met het herstel van de 826!
Lunchen? Nee, er is een meisje geboren!
Werken aan trammetjes is heel erg leuk, maar we vergeten natuurlijk niet dat we ook nog gewoon mensen zijn. Rogier is vader geworden van dochter Sara en trakteert op beschuit met muisjes. Gefeliciteerd!

Naar boven ^