Nieuwsflits - Nummer 11


HOVM nieuwsflits nummer 11
Donderdag 1 november 2012 

Nummer 11

 

Inhoud:



36
Het bovenste deel van het dak is bijna helemaal voorzien van daklinnen.
Laatste stukje daklinnen op het bovendeel van het dak wordt vastgezet.
 
Zodra het daklinnen allemaal is aangebracht, worden de houten dakranden hersteld en op de juiste plaats vastgezet. Hier is alles uitgelegd om te zien wat kan worden hersteld en wat nieuw gemaakt moet worden.

Naar boven ^


164
Er wordt doorgegaan met het schoonmaken van onderdelen van de verbrande schakelkast.
Het isolatieblok wordt gereinigd.
 
In de afdekkap van de schakelkast is zelfs een gat gebrand.
 
Lastig dat de wagen niet kan rijden. De H5 biedt de trekkracht om de wagen naar een ander spoor te rangeren.

Naar boven ^


1187
Het onttakelen van de 1187 gaat door.
Onttakeling van de 1187.
Een van de voorruiten is verwijderd.

Naar boven ^


1337
De 1337 is hersteld en is teruggeplaatst op zijn draaistellen. Nu wordt verder gegaan met het geven van onderhoud en het herstel van kleine gebreken.
De 1337 is weer afgezakt op zijn draaistellen.

Naar boven ^


H2
De stroomafnemer van de H2 wacht nog op reparatie van enkele afgebroken onderdelen. Nadat de lasbank in onze werkplaats weer in functie was gekomen, konden die laatste klusjes worden uitgevoerd.
Onder de zwik van de stroomafnemer zit een lang dun stuk staal, waarvan het uiteinde was afgebroken.
 
Het afgebroken stukje is vastgelast.
Na nog wat reparaties kon de zwik worden gecompleteerd en was de stroomafnemer compleet.
Na controle van de elektrische installatie kon worden testgereden op het remiseterrein. Alles functioneerde uitstekend.
 
Voor de fotografen is direct na de testrit een kleine opstelling gemaakt van drie werkwagens: 2, H2 en H5.

Naar boven ^


Kassel 282

De 282 is getransporteerd naar Amsterdam voor een volgend leven, waarbij rijden er niet in zal zitten.

Voorlopig staat de wagen in Amsterdam Noord op een bedrijfsterrein.
We zijn benieuwd hoe de toekomst voor de 282 er uit zal zien!

Naar boven ^


Paaltjes
Als we remisedeuren opzenzetten, worden ze met een haak vastgezet aan kleine stalen paaltjes. Na de laatste verbouwing is een deel van de paaltjes beschadigd of verwoest. Een tijd geleden is met restbeton van de vijver al een aanzet gegeven voor nieuwe paaltjes. Twee oude stukken haltepijp zijn in een emmer geplaatst waar het beton aan toegevoegd is.
De stalen buizen ingestort in beton. De emmers dienen als bekisting.
De bovenzijde van de buizen wordt dichtgelast. Een stalen plaatje vormt het begin van het 'kapje'.
De stalen haken zijn gemaakt uit 10 mm dik rondstaal.
Eerste paaltje is klaar, voorzien van twee haken.
Hij komt te staan tussen spoor 11 en 12, waar al lange tijd helemaal geen paaltje meer was.
Paaltje staat op de juiste plaats.
Zand aangevuld en bestrating hersteld.
Tussen spoor 10 en 11 is het paaltje bijna afgescheurd.
Daar komt het tweede exemplaar te staan.
Ook hier compleet.
Paaltjes zijn in de grondverf gezet.
En de volgende dag grijs geschilderd.

Naar boven ^


Werkplaats
In een werkplaats moet je kunnen werken en een werkbank is daarbij erg handig.
Op de smidse is een losneembare lasbank gemaakt. Er kan weer gelast worden. Onderdelen van de H2 waren het eerst aan de beurt.
De platen voor de nieuwe werkbank in de werkplaats zijn op maat gezaagd.
In de grondverf en deels geplamuurd.
Eerste laklaag zit erop.
Een paar laklagen verder ziet het er uit om door een ringetje te halen.

Naar boven ^


Exploitatie
De ritten, zowel op zondagen voor het publiek als op alle dagen voor de commerciŽle verhuur, gaan ook in oktober onverminderd door.
De 1022 op een niet veel gebruikt stuk spoor, de keerdriehoek aan de Volmerlaan.
De 1304 wordt ingezet bij het maken van filmopnamen op Plein 1813.
 
Het weer zit wel eens tegen. De bestuurder van de 1022 moet door de regen om het wissel om te leggen en het verkeerslicht aan te vragen.
Beter weer voor de H5, die op een openingsdag buiten mag staan.
De 1304, gezien vanaf het remiseterrein.
 
Bij de 265 hangt een briefje achter een van de voorruiten.
Het geeft aan dat dit de laatste reguliere rit is van het rijseizoen.
Gereed voor vertrek. Overigens, eind van het jaar volgt nog de eerste van drie winterritten, dus helemaal afgelopen is het seizoen nog niet!

Naar boven ^