Nieuwsflits - Nummer 10


HOVM nieuwsflits nummer 10
Maandag 1 oktober 2012 

Nummer 10

 

Inhoud:



36
Na een lange periode van voorbereidingen gaat in september het eerste daklinnen op de 36.
Aanvoer daklinnen.
 
Dit ventilatietorentje is het eerst aan de beurt.
 
Het eerste grote stuk op het bovendak.
 
Voorbij het midden.
 
Ventilatietoren aan de andere zijde is ook al voorzien van linnen.
 
Het dak wordt eerst ingesmeerd met verf.
 
Daarna wordt een baan daklinnen aangebracht.
 
Vervolgens komt er direct nog een laag verf overheen.
 
De randen worden later afgewerkt.
 
De laatste loodjes op een van de balkons.
 
Tot aan het eind van het dak.
 
Dat begint ergens op te lijken!
 
Afwerking aan de randen.

Naar boven ^


164
De 164 is vorig jaar gesneuveld. De schakelkast waarvan op dat moment werd gereden raakte in brand, waardoor de rijwals vast bleef zitten. 
We zijn nu begonnen met het herstel van de wagen. OP het eerste gezicht is de schade beperkt gebleven tot de hoofdzekering en het interieur van de schakelkast. Niet dat dat wil zeggen dat het snel zal zijn opgelost. We hebben geen reserve onderdelen voor dit type schakelkast. Er zijn twee mogelijkheden: of we krijgen/ruilen/kopen een vergelijkbare kast waarvan we onderdelen kunnen gebruiken om onze kast te herstellen, of we maken de onderdelen zelf. Met wat extra apparatuur die we eigenlijk toch al wilden hebben, lijkt dat laatste goed mogelijk. De eerste optie zou wel het snelst resultaat opleveren, dus die heeft de voorkeur. We zijn daarover op dit moment in overleg met een andere partij.
De uitgebrande schakelkast van de 164.
 
Het eerste wat we gaan doen is alles uit elkaar halen, zodat beter te zien is wat nu precies de schade is.
 
Er is in elk geval veel roetaanslag, dat is een kwestie van schoonmaken.
 
Maar hier is goed te zien dat een contacthamer helemaal weggesmolten is, andere zijn deels verbrand.
 
Ter vergelijking een foto van de andere, onbeschadigde kast. Zo moet het dus weer gaan worden.
 
De bovenplaat is er afgehaald.
 
Nu de afdekking van de rijrichtingwals nog.
 
De rijrichtingwals is eruit.
 
Alle onderdelen die eenvoudig los te nemen waren zijn verzameld in de werkplaats voor een schoonmaakbeurt.
 
Na het schoonmaken ziet het meeste er al een stuk beter uit!

Naar boven ^


265 + 614
De sleepbeugel van de 265 is onlangs aangepast. Het lijkt erop dat de problemen met de beugel nu tot het verleden behoren. Tijd voor wat anders: het rijden met een aanhangwagen. De 614 was al ruim een jaar geleden gereed voor de keuring, maar om diverse redenen kwam HTM daar niet aan toe. Gelukkig lukte het om nog voor de Avondrit de 265 en 614 gekeurd te krijgen.
De 265 en 614 staan gekoppeld op het remiseterrein.
 
Als voorbereiding op de testrit waarbij de wagens gekeurd gaan worden worden enkele technische zaken gecontroleerd.
 
Alles werkt, de wagens zullen enkele dagen erna goedgekeurd worden.
 
De 265+614 tijdens een testrit op het Rijswijkseplein.
 
Tijdens de rit wordt de noodremvertraging gemeten.
 
Onderweg op lijn 11.

Naar boven ^


1022
De draaistellen van de 1022 zijn gelijk met de railremrevisie geschilderd. De uiteinden van de handgrepen om de trommelremmen te lossen moesten nog rood worden geschilderd.
Een handgreep is rood geschilderd.
Nou ja, geschilderd... Dompelen in het blikje rode verf!

Naar boven ^


1187
Elke week worden er meer onderdelen uit de 1187 gehaald. Het is inmiddels gebleken dat de wagenbak erg slecht is, heel veel roestvorming.
Er wordt gewerkt aan de buitenzijde van de 1187.
De stootstrippen en schortplaten zijn aan de beurt om te worden verwijderd. 
Verlichtingsarmaturen aan de voorzijde zijn verwijderd.
De ruimte van de motorgenerator was al eerder leeg gehaald.
Gigantisch veel roest aan de wagenbak. De 1187 was een van de eerste gereviseerde 1100'.

Naar boven ^


1302
De 1302 kan weer rijden, maar we willen geen herhaling van de schade aan de tractieinstallatie door lekwater van de bar. Daarom zullen alle waterleidingen en afvoerbuizen preventief worden vernieuwd. Tot die tijd rijden we wel met de 1302, maar kan bij de bar geen water worden gebruikt. Om er zeker van te zijn dat dat goed gaat, worden de beide gootsteenbakken tijdelijk afgedekt met een houten plaat.
De houten plaat die het moet gaan doen.
In de grondverf... 
In de tussentijd worden de gootsteenbakken opengemaakt.
En door dat openmaken kan de plaat met twee draadeinden worden vastgezet.
Maar eerst nog even in een wat stemmiger kleur schilderen. 
En gemonteerd.
Een dag later rijdt de 1302 eindelijk weer eens een besloten vervoer (iemand huurt de tram voor een feestje).
En deze rit is prima verlopen, de wagen rijdt weer als vanouds!

Naar boven ^


1337
De 1337 is alweer een tijdje geleden rijvaardig gemaakt. Bij het rijden merkten we een piepend geluid bij bogen. Dat duidt op een gebrek aan ruimte tussen wagenbak en draaistellen. Eenvoudig op te lossen, maar de wagen moet daarvoor wel worden gelicht.
De 1337 van zijn draaistellen gelicht.
Nu kunnen we overal bij. 
De oude lagerschalen blijken inderdaad aan de dunne kant te zijn.
Er komen nieuwe lagerschalen en vulplaten.
Daarmee is er weer ruimte tussen wagenbak en wiegbalk. 
Van de gelegenheid wordt tevens gebruik gemaakt om enkele kapotte spatlappen te vervangen.

Naar boven ^


H2
De H2 is vorig jaar teruggehaald uit Frankrijk, Lille. Op korte termijn zal de wagen nog niet worden gerestaureerd. Maar het feit dat hij niet zelfstandig kan rijden is wel erg hinderlijk op momenten dat er materieel gerangeerd moet worden. Daarom wordt de wagen geschikt gemaakt om op het remiseterrein te kunnen rangeren. Dat betekent het herstel van de remwerkfunctie en het repareren van de stroomafnemer.
De remmen waren buiten werking gesteld. Dit is in korte tijd hersteld.
 
De stroomafnemer is een ander verhaal. Tijdens het transport van de H2 van Den Haag naar Lille, inmiddels al vele jaren geleden, bleek het transport te hoog voor een viaduct. De stroomafnemer sloeg er tegenaan en het bovendeel ervan was zwaar beschadigd. De Fransen hebben nooit iets gedaan met de H2, vandaar dat de beugel nog steeds deze schade had.
Eerste actie is om alle beschadigde onderdelen te verwijderen. Daarbij gaat het met name om de zwik (het beweegbare onderdeel waar de koolstaaf op zit).
Wie wat bewaard, die heeft wat, luidt een bekend gezegde. We konden daarom uit onze voorraad een oude zwik voor een Siemens B-beugel halen om op de H2 te plaatsen.
 
De geleiding van de kettingen waarmee de onderveren zijn bevestigd, is door de klap die de beugel heeft gekregen, vervormd. Daarom zijn de kettingen klem komen te zitten.
Dit is hersteld, de kettingen liggen nu weer op de stalen platen in plaats van ertussen..
Bij het schoonmaken van de beugel komt het nummer tevoorschijn: B12. Het gaat om een beugel gemaakt door Siemens, bij de HTM bekend onder type B. Zit ook op de 819, 816, railreiniger 2 en straks weer op de 36. Het type A hebben we ook, zit op de 57 en 810.
 
Nieuwe litzen tussen koolstaaf en beugel.
Aan een zijde waren de kapjes van de sluitlichten/remlichten verdwenen.
 
Maar gelukkig hadden we daar ook nog wat reserve van!

Naar boven ^


Kassel 269

De 269 is alweer een tijdje geleden naar Duitsland vertrokken. Het is fijn om te zien dat de wagen daar al onmiddelijk in gebruik is genomen!

De 269 in het trammuseum in Wehmingen.
Naast een ex-Hagenaar: de 830.
Hier staat hij met de beugel naar beneden.
Maar op deze opname zien we de 269 terwijl hij een rit met passagiers rijdt!

Naar boven ^


Werkplaats
In een werkplaats moet je kunnen werken en een werkbank is daarbij erg handig.
Oude houten deuren, die tussentijds ook nog eens als bekisting voor de vijver hebben gediend, krijgen een derde leven als werkbank in onze werkplaats.

Naar boven ^


Exploitatie
Ook in de maand september weer vele ritten.
Op de open monumentendag rijdt de 265 voor het eerst met zijn versterkte stroomafnemer.
Ook de tweeramer 2 van de Tramweg-Stichting rijdt mee.
 
De inmiddels traditionele avondrit mocht plaatsvinden onder prima weersomstandigheden.
Een hele rij trams en een bus staan te wachten op passagiers.
Ook de partytram was van de partij.
 
En de zojuist goedgekeurde 265+614 reden mee. Eindelijk weer eens een aanhangwagen op de baan.
De beide kaartverkopers tonen de speciaal voor deze gelegenheid gemaakte kaartjes.
Alleen daarvoor wil je al mee!
 
Maar vooral vanwege de goede sfeer en de leuke route.
De A327 van de Tramweg-Stichting is zolangzamerhand een vaste gast bij de avondrit.
 
De eerste fotostop was op het Noorderstrand.
 
En de tweede op het Kerkplein.
 
De 265+614 trokken veel belangstelling.
 
Gezellig in de aanhangwagen en tijdens de rit lekker rustig door het ontbreken van motorgeluid.
 
Het eindpunt Moerwijk is behoorlijk buiten gebruik geraakt. Maar eens in de maand is het de bestemming voor een van de zondagse publieksritten vanuit het HOVM.
 
De 265 aan het Noorderstrand in Scheveningen.
 
En tussen het autoverkeer in de Jurriaan Kokstraat in Scheveningen.
 
De 1304 passeert een GTL.
De 1022 op de Statenlaan.

Naar boven ^